Tegenstanders van nieuwe vormen van onderwijs waarbij leerlingen meer autonomie hebben, verwijzen recentelijk naar een rapport ‘Leer het brein kennen‘ van de Maastrichtse hoogleraar Jelle Jolles cs. Uit dit rapport zou geconcludeerd kunnen worden dat de hersenen van pubers niet klaar zijn voor autonoom leren. Pubers zijn fysiek niet in staat om te organiseren en te plannen. Ik heb ook alleen maar over dit rapport gelezen en kan het bijna niet geloven.
Met veel genoegen heb ik daarom vandaag in de meest recente editie van OnderwijsInnovatie een recentie van Rob Martens gelezen. Hij constateert in de eerste plaats dat uit het rapport vooral blijkt dat veel onderzoekers huiverig zijn om uitspraken te doen over de relatie tussen hersenonderzoek en onderwijs. Op de tweede plaats rijden Jolles cs een paar keer een scheve schaats door niet in te gaan op dertig jaar onderwijsonderzoek. Martens verwijt hen te snel te willen scoren. Hij stelt dat enkele stellingen ongefundeerd zijn en signaleert dat deze "beangstigend ongefundeerd worden overgenomen". Wat overblijft is een "interessant pleidooi voor meer onderzoek, meer interdisciplinaire samenwerking en meer samenwerking tussen onderzoekers en de praktijk".
Al met al een dodelijke rapportbespreking. Maar de ‘Don Quichotes’ van Beter Onderwijs Nederland zullen dit wel weer een typische reactie van een onderwijskundige vinden aan wie zij zo de pest lijken te hebben.
Update 22-12-2006: de hyperlinks zijn aangepast en zouden nu moeten werken (met dank aan Willy Indeherberge)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
De link naar ‘Leer het brein kennen’ werkt niet en de link naar Onderwijsinnovatie is een link naar juni 2006 ipv december 2006.
mvg
Willy