Christopher D. Sessums probeert het artikel 10 cultural implications of social software van David Teten en Scott Allen te betrekken op opleiden en leren. Althans hij maakt er een begin mee. Van de tien implicaties gaat hij op drie gevolgen in. Teten en Allen onderstrepen bijvoorbeeld het belang van basis computervaardigheden en constateren dat de volgende generatie hierin meer bekwaam is dan de huidige generatie. Sessums signaleert bij veel docenten een gebrek aan vertrouwen om met ICT om te gaan. Hij stelt ook dat datgene wat menig blogger zo aantrekkelijk vindt aan social software voor veel docenten juist een bedreiging kan zijn.
Social software serves as a medium that exposes one’s thoughts, feelings, ideas or the lack thereof. It can allow others access to your professional competence and your personal or individual points of view which in turn potentially exposes you to comments and criticism.
In zijn bericht doet Sessums ook suggesties hoe hier mee om te gaan. Hij trekt maar liefst drie jaar uit om te stimuleren dat docenten weblogs binnen hun onderwijs gaan gebruiken. Zoals gezegd gaat Sessums niet op alle implicaties in. Daarom wil ik nog één implicatie aan opleiden en leren verbinden
The Pro-Am Revolution: more amateurs are pursuing their part-time activities to a very high, even professional standard.
De noodzaak om via formele opleidingsinstituten te leren vermindert. Dankzij social software kun je op een effectieve manier in netwerken kennis ontwikkelen. Het erkennen van deze vorm van leren -het verbinden van civiel effect- zal voorlopig wel nog door instituten plaats vinden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie