Het artikel Social Influence for Perceived Usefulness and Ease of Use of Course Delivery Systems stelt dat percepties van gebruikersvriendelijkheid en zinvolheid grote invloed hebben op de acceptatie van elektronische leeromgevingen door lerenden. Uit onderzoek blijkt dat docenten en mentoren met name de perceptie van zinvolheid beïnvloeden, terwijl vooral de invloed van mentoren bepaalt of lerenden elektronische leeromgevingen gemakkelijk te gebruiken vinden. De invloed van collega lerenden op deze beeldvorming lijkt aanzienlijk kleiner te zijn.
Ik vind dit opvallende bevindingen. Had verwacht dat vooral collega-lerenden deze beeldvorming zouden beïnvloeden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik vind het eigenlijk wel een logische conclusies. Vaak is het de docent die een ELO inricht om het leerproces vorm te geven. Als een docent hierbij enthousiast is en het systeem zo opitimaal mogelijk inricht en gebruikt, dan is het voor de lerende vaak een prettige tool om te gebruiken.
Daarnaast zal ook de docent zelf positiever zijn over de ELO en studenten aanmoedigen en stimuleren om het systeem te gebruiken.
Ik heb zelf gemerkt dat modules die door enthousiaste docenten mbv een ELO ondersteund werden veel beter ingericht waren dan die van docenten die minder enthousiast waren. En dan ging het vaak alleen nog maar over de structuur die gebruikt werd om te downloaden bestanden op te slaan en het gebruik van b.v. een discussieforum.
Hoe een docent naar het systeem kijkt heeft dus grote invloed op hoe het systeem gebruikt en ingericht word.