‘Edubloggers’ zijn mensen die een weblog hebben over leren, opleiden en onderwijs (vaak in relatie tot ICT). Scott McLeod heeft een onderzoek gehouden onder edubloggers. Honderdzestig edubloggers hebben gereageerd. Van deze groep geeft 22% aan te stoppen met hun huidige werk als zij hun brood konden verdienen met edubloggen.
Edubloggers vinden het meest waardevolle aan bloggen dat je ervan leert ervan. Dat je jezelf ontwikkelt. Bloggen wordt dus vooral belangrijk gevonden voor het eigen leerproces. Ook vinden edubloggers het belangrijk dat je via edubloggen in contact komt met anderen, dat je deel uit maakt van een gemeenschap.
Tijd om te bloggen wordt als grootste knelpunt ervaren.
Nederlandse edubloggers hebben nauwelijks aan dit onderzoek meegedaan. Maar persoonlijk herken ik me wel in de uitkomsten.
Stephen Downes schat het aantal edubloggers overigens op 500. Ik heb het idee dat dit een conservatieve schatting is. Een klein land als Nederland kent al tientallen edubloggers.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie