Judith Boettcher beschrijft tien kernprincipes voor het ontwerp van effectieve leeromgevingen (inloggen verplicht). Ze combineert hierbij inzichten uit hersenonderzoek en pedagogische theorieën. Aardige stof om over na te denken. Ik ben het niet met alles eens. Boettcher vindt bijvoorbeeld dat elke gestructureerde leerervaring de aanwezigheid van een docent vereist. Ik wil niet beweren dat een docent nooit nodig is. Maar ‘altijd’ gaat me te ver. Denk aan informeel leren. Of valt dat niet onder ‘gestructureerd’. Ook kun je zelfstandig leren of uitsluitend met ‘peers’.
Boettcher beschrijft onder meer ook dat technologieën ook de manier van leren kunnen beïnvloeden ("We Shape Our Tools and Our Tools Shape Us"). Dus je selecteert niet alleen technologieën die passen bij de manier van leren die jij wilt realiseren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ah Wilfred, tegen het zere been.
Mijn bestuur heeft pas als visie een futuristisch-stoer “juffen d’r uit en computers d’r in” laten horen. Zij zijn het met je eens dat je best kunt leren zonder juf. Ik niet.
Het artikel heeft het overigens over niet over juf maar over “mentor”. Een mentor kan iedereen/alles zijn met een kennissurplus, ook een computer. Het gedeelte waarin Boettcher pleit voor intensief werken met de inhoud (zelfstandig leren?) en ze tegen het docerende orakel is, vond ik wel aansluiten bij jouw idee dat je niet ALTIJD een juf (M/V) nodig hebt.
Maar uiteindelijk feedbackt niks zo lekker als een real life juf. Ook als ze niet op de voorgrond treedt, moet ze er zijn op de achtergrond voor wie vastloopt.
Get a first life first, toch?
Leuk artikel. Dank voor de link.
Hoi Elke,
Ik denk eerder aan het leren onder de knie krijgen van een software programma. Daar heb je niet persé een docent voor nodig. Verder zijn er mensen die een studie zelfstandig kunnen doen (LOI, Open Universiteit). Jij werkt in het basisonderwijs. Dat is heel iets anders. Ik kan me geen basisonderwijs zonder ‘juf/meester’ voorstellen.
biebmevrouw
“Jij werkt in het basisonderwijs. Dat is heel iets anders.” En dat is volgens mij nou net de crux bij veel onderwijsinzichten. Ze zijn doorgaans specifiek gebonden aan bepaalde doelgroepen (zoals leeftijd), vakgebied, en context in het algemeen. Er bestaat dus inderdaad niet zoiets als: “Leren kan met/zonder docent”.
@ Elke: first/second life is natuurlijk een grijs gebied. Want dan gaan we het hebben over het verschil tussen contacten (vrienden/mentoren/etc.) die je face-to-face kent en die je online kent. Beide real-life naar mijn idee.