Vernieuwingen effectief invoeren?

Lauchlan Mackinnon onderscheidt vier kritische aspecten bij de invoering van een innovatie binnen een organisatie. In de eerste plaats moet je als organisatie de reden om te vernieuwen duidelijk omschrijven (innovation driver). Op de tweede plaats gaat het er om dat je een innovatiestrategie ontwerpt, die -op de derde plaats- bekwaam gemanaged moet worden. Tenslotte gaat het er om dat je het resultaat van de implementatie beoordeeld in het licht van bedrijfsdoelstellingen en de veronderstelde toegevoegde waarde.

Dit onderscheid is ook relevant voor (t)e-learning. Volgens mij gaat het vaak mis bij het eerste en laatste aspect. ‘Innovation drivers‘ blijven mijns inziens te vaak impliciet. En het beoordelen van resultaten van innovaties vindt volgens mij vaker niet dan wel plaats. Het ontwerpen van veranderstrategieën lukt vaak wel. Maar bij de concretisering en het managen worden vervolgens fouten gemaakt. Bijvoorbeeld doordat men zich niet aan de gooede voornemens uit de strategie houdt.

Via Innovation Weblog

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *