OER, doceren en leren

De opkomst van Open Educational Resources is mijns inziens een belangrijke ontwikkeling voor (t)e-learning. Mijn oude bekende Graham Attwell geeft echter te denken:


My general conclusion is that whilst the OER movement has been successful in raising the conciousness of both institutions and teachers about sharing resources, the reality is that there is very limited use and still less reuse or repurposing of OERs. The major issue is that OERs are largely seen as teaching materials. Many of the projects (…) have essentially funded large universities to support their staff in posting their teaching materials on the internet. That is very much to be welcomed but it does little for learning. If we want to support learning and that is the openness I am interested in – then we need to provide learners with tools to learn – regardless of whether they are registered with an educational institution.

Tja, wat vind ik hier van? Ik denk dat universiteiten en andere onderwijsinstellingen nog amper een ‘Open resources’-cultuur hebben. Dat moet nog behoorlijk worden gestimuleerd. En dat lukt je niet met het alleen beschikbaar stellen van platforms of met het uitvoeren van projecten die geen duidelijk vervolg krijgen. Daarnaast hebben dergelijke initiatieven ook ‘gewoon’ een flinke incubatietijd. En ja: ook ik hecht sterk aan tools voor leren. Maar ik geloof ook in doceren en in het aanbieden van leerstof, vooral aan jongeren.
Wellicht is één van de belemmeringen in het gebruik van Open Educational Resources ook dat je ze onvoldoende gedeeltelijk kunt hergebruiken. Ik zal bijvoorbeeld ook nooit een volledige presentatie hergebruiken (zelfs niet van mezelf),  maar wel een enkele slide of  afbeelding.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *