Een aantal mensen bij de studiedag van de KATHO in Tielt verbaasde zich er over dat ik geen navigatiesysteem heb. Welnu: dat gaat veranderen. Want je kunt -zo heb ik ervaren- niet ècht vertrouwen op Routenet en/of op de Vlaamse richtingaanwijzers. Maar aangezien ik altijd ruim op tijd ben, was ik ook nu niet te laat.
Grappig om te zien dat je zelfs in Tielt ‘virtuele’ bekenden tegen het lijf loopt. Edubloggers als Cindy de Smet, Margreet van den Bergh, Maarten Cannaerts en Steven Verjans.
Na het welkomstwoord schetste de directeur van de Dienst Kwaliteit & Onderwijs van de KATHO een korte ontstaansgeschiedenis van de KATHO. Men is zich een aantal jaren geleden meer gaan richten op volwassen werkenden die naast hun baan een opleiding tot leraar (m/v) gingen volgen.
Martin Valcke liet zich verontschuldigen en werd vervangen door Bram de Wever van de Universiteit van Gent. Hij vertelde over uitgevoerd onderzoek naar of -zeg maar- ICT in het onderwijs ook echt werkt. De vraag of ICT effectief is voor het leren, is eigenlijk de verkeerde vraag, aldus De Wever. Hij citeerde hierbij Jacobs (2001):
The major question is now: under what circumstances, in what particular learning environment, with what type of students and in view of what kind of learning tasks, does ICT have an impact?
De Wever liet veel onderzoeken de revu passeren, en ging vervolgens op het eigen onderzoek in. In dit onderzoek heeft men de insteek van leren en instructie gekozen. Bij de start gaf zijn conclusie al weg. De impact van ICT op is positief WANNEER …
–In combinatie met reële ervaringen
–Indien voldoende voorkennis
–Er rekening gehouden wordt met verschil novice-gevorderde student
–Stafontwikkeling
De Wever vertelde onder andere dat ICT een positieve impact heeft op het presenteren van informatie, maar de combinatie met hands-on realiteit blijft belangrijk om informatiepresentatie betekenisvol te maken. Bij het organiseren van informatie suggereert onderzoek positieve attitudes en positieve leerwinst. Maar er moet aandacht zijn voor voorkennisniveau. Bij de integratie van informatie concludeert De Wever onder andere dat simulaties effectief en efficiënt zijn, maar dat rekening gehouden moet worden met novices, noodzakelijke voorkennis/onderliggende vaardigheden, de context en grote individuele verschillen in leertijd.
De Wever gaf ook aan dat het meest overtuigende bewijs is voor de impact voor samenwerkend leren met behulp van ICT en voor multipele representaties. Dit is wel afhankelijk van een aantal factoren. Zie ook mijn bericht: Samenwerkend leren werkt! Verder heeft ICT ook een positieve impact op de flexibiliteit van het leren, al is dat ook afhankelijk van de context en doelgroep.
Al met al leek De Wever’s verhaal sterk op de key note van Martin Valcke tijdens de SURF Onderwijsdagen van 2005.
Erg was dat niet. Het is immers een uitgebreid, relevant en interessant verhaal. En ik had het gevoel dat de resultaten waren uitgebreid.
Ook leuk om te weten:
– De organisatie had edubloggers uitgenodigd om de aanwezigen kennis te laten maken met de ‘mens achter de computer’.
– Bij binnenkomst kregen alle sprekers een usb-stick met alle presentaties.
– Ik heb ook wat getwitterd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie