Karl Kapp heeft voor Learning Circuits een inleidend artikel geschreven over het gebruik van virtuele werelden voor bedrijfsopleidingen. In dit artikel legt hij enkele begrippen -zoals MMOLRPG, Metaverse en MMOLE- uit. Kapp licht toe voor welke educatieve doeleinden de verschillende virtuele werelden kunnen worden gebruikt. Ook schrijft Kapp dat sommige universiteiten World of Warcraft gebruiken binnen economieonderwijs.
SecondLife definieert hij als een metaverse. Helaas maakt Kapp m.i. de toegevoegde waarde van dit type virtuele werelden t.o.v. de traditionele elektronische leeromgeving niet duidelijk. Hij doet dat wel wat betreft de massively multilearner online learning environment (MMOLE):
The fact that avatars can roam around the virtual space and interact with each other through pre-programmed jesters, Voice over Internet Protocol, or text chat means that the environment can foster and encourage informal learning.
Deze omgevingen vormen vaak een aanvulling op bestaande leermanagementsystemen, schrijft Kapp. Hij stelt tenslotte dat het belangrijk is als opleiders om hype van feiten te onderscheiden en vooral de nadruk te leggen op een goed onderwijskundig ontwerp.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie