Voor dat games in het onderwijs worden geaccepteerd, moet je ze eerst moeten begrijpen. Dat stellen twee Canadese onderzoekers in het artikel Experts: Use games to teach. Op basis van eigen onderzoek concluderen zij dat games veel potentie voor het leren kunnen hebben. Games stimuleren oog-hand-coördinatie en kunnen lerenden helpen sociale netwerken te ontwikkelen.
De onderzoekers geven aan dat volwassenen het vaak ingewikkeld vinden om grip te krijgen op games. Dat heeft onder meer te maken met de perceptie van "geletterdheid" die volwassenen hanteren. De focus van geletterdheid zou niet alleen op geprinte tekst moeten liggen, maar bijvoorbeeld ook op symbolen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Al jarenlang ‘volg’ ik professor Ronald Soetaert(UGent) met groeiende overtuiging sinds hij in de tweede helft van de vorige eeuw met zijn Robinson Crusoe-hypermedia-project begon en in de ‘contact zone’ de multiliteracies ging proclameren en zich daarna toespitste op de invloed van de digitalisering op lezen, literatuur en literatuuronderwijs.
Ik herinner me nog goed een indrukwekkend aantrekkelijke presentatie van James Paul Gee al vele jaren geleden op een Multiliteracies-congres (georganiseerd door Soetaert en zijn groep)in Gent waarin Gee zijn theorie over de inzet van videogames in learning propageerde: een nieuwe wereld ging open en een nieuw ‘geloof’ in beter anders of anders beter (spannender, boeiender, sneller, rijker, authentieker, veelomvattender) leren ontkiemde. Een drang naar escapisme? Weg uit het ‘oude’ schoolsysteem? Zo traag, zo log, zo onaangepast aan de tijd had ik de oude school nooit gevonden.
Lees even mee wat ik op website.education.wisc.edu vond: het citaat geeft het thema van Gee’s presentatie van toen helemaal weer, de voorbode van zijn boeken: “What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy (2003) offers 36 reasons why good video games produce better learning conditions than many of today’s schools. Situated Language and Learning (2004) places video games within an overall theory of learning and literacy and shows how they can help us to better understand deep human learning and lead us in thinking about the reform of schools. His new book, Why Video Games Are Good for Your Soul, shows how good video games marry pleasure and learning and have the capacity to empower people.” Ik werd gewoon aangestoken door deze voor mij verrassende zienswijze – ik wist tot dan enkel dat videospelletjes bestonden.
Bij spellen-ict-expert Margreet van den Berg en haar zoon Martijn heb ik ook al veel bijgeleerd; ze maken me bij wijze van spreken met de dag enthousiaster voor games. Ik begin nu eindelijk ook de gamers onder mijn leerlingen te kennen – ik hoop op hun ‘expertise’ in onze leeromgeving voor Nederlands volgend schooljaar. Wie A zegt (van Margreet en Martijn), moet ook B van Wilfred Rubens zeggen en van in uw eigenste reageerruimte roep ik u nog eens alle lof en dank toe voor de ideeënvloed en de onmetelijke, prachtige perspectieven waarmee u me haast elke dag opnieuw naar verandering en verbetering in onderwijzen en leren doet verlangen.
Toeval? Vorige week kwam ik diezelfde James Paul Gee tegen als een soort van ‘special guest’in een les, gefilmd in SL. Die film zal ik in betere tijden (examens nu) ‘bestuderen’. Tja: het verwonderde me niet, Gee op SL in de les als ‘spelfiguur’ te zien optreden. Ik vernam dat de learners wild enthousiast waren door zijn beroemde aanwezigheid alleen al. Wordt vervolgd op TSM.