Informatie verandert

David Warlick beschrijft hoe informatie aan verandering onderhevig is. Daarbij geeft hij ook aan wat dit betekent voor (het ontwikkelen van) informatievaardigheden. Hij stelt onder meer dat informatie steeds vaker voortkomt uit netwerken, dat informatie digitaliseert (integratie van tekst, geluid, plaatjes, video) en dat informatie allesbehalve schaars is.

Today, much, if not most, of the information that we encounter came from someplace else, where it was produced at little or no expense, and probably produced only a very short time ago without evaluation or vetting.  This gives us access to enormous amounts of content from a wide variety of perspectives, some of them trust-worth, and some of them not. (…) Specific to literacy, this overwhelming information environment requires us to be able to distinguish information, to make decisions on what information to use and what to ignore.

Het wordt voor bijvoorbeeld voor bloggers en docenten ook steeds moeilijker om de aandacht van je publiek vast te houden omdat zij zoveel keuze hebben.

Stephen Downes vindt echter dat Warlick’s bijdrage vooral misconcepties bevat. Downes maakt een onderscheid tussen informatie en ‘content’ (wellicht hier het beste te vertalen met ‘gegevens’) , en tussen het medium en de informatie. Hij stelt onder meer dat pas sprake is van informatie als de gegevens jouw begrip van de werkelijkheid verandert (het gaat in de meeste definities van informatie overigens vooral om betekenis toevoegen aan gegevens). Maar eerlijk gezegd kan ik deze misconcepties niet uit Warlick’s bijdrage halen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *