Setting Learning Free is een mooi overzichtsartikel over open courseware en open educational resources. Het artikel belicht de argumenten om educatief materiaal voor niets via Internet toegankelijk te maken, maar de bijdrage laat ook zien welke lastige kanten deze ontwikkeling kenmerken (bijvoorbeeld copyright, worden ontwikkelaars niet bestookt met vragen, hoe gaat men om met materiaal van anderen). Daarnaast biedt deze bijdrage zicht op de stand van zaken met betrekking tot de "open courseware movement".
Er wordt onder meer gerefereerd naar een onderzoek van het Amerikaanse MIT, één van de voorlopers op dit gebied. Zij hebben onderzocht hoe hun materiaal wordt gebruikt. Hieruit blijkt dat de helft van de groep gebruikers het materiaal voor zelfstudie gebruikt.
Paul Kirschner (Open Universiteit, Universiteit Utrecht) geeft aan waarom onderwijsinstellingen niet bang hoeven te zijn dat studenten wel het materiaal gebruiken, maar zich vervolgens niet zullen inschrijven:
He argues, however, that what makes a university course distinctive is that it offers tutoring from experts, the ability to have one’s work assessed and the opportunity to gain a qualification — none of which applies to open courseware.
Setting Learning Free gaat ook in op publiceren met een Creative Commons Licentie (de auteur bepaalt hoe de publicatie mag worden gebruikt). De schrijver spreekt hierbij van een "fundamental switch in institutions’ approach to information, one shared by the open access movement in scholarly publishing. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is materiaal dat door derden is gemaakt en dat verwerkt wordt in leerstof.
Het artikel concludeert dat sprake is van een onomkeerbare -wereldwijde- ontwikkeling, ook al wordt deze ontwikkeling momenteel vooral ook gestimuleerd met tijdelijke projectgelden. Maar stelt Kirschner
Making course materials available to all is (…) an intrinsic good, whetting people’s appetite for study and ultimately increasing the number of educated people in the population. It may be that we are on the verge of a shift in the way we see learning resources, from something distributed to the privileged few, to something shared by everyone.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Open courseware en open educational resources
Via de weblog van Wilfred Rubens lees ik een interessant artikel Setting Learning Free over Open courseware. De lastige punten die genoemd worden, zoals copyright ervaren wij nu ook. Hoe ga je er mee om, alles van te voren helemaal regelen of goede be…
He argues, however, that what makes a university course distinctive is that it offers tutoring from experts, the ability to have one’s work assessed and the opportunity to gain a qualification — none of which applies to open courseware.
Van dit rijtje is volgens mij alleen de laatste het verkrijgen van een papiertje echt een reden om voor de universiteit te kiezen.
Ik vermoed dat er binnen communities volgdoende experts zijn die nieuwe leden binnen een cummunitie willen helpen en ondersteunen.
De echte toegevoegde waarde van een universiteit is volgens mij dat de druk om daadwerkelijk iets te doen groter is. Als je zelfstandig open courseware wil doorwerken moet je erg gemotiveerd zijn, want anders haak je halverwege af of begin je er niet eens aan.