Wesley Fryer raakt er opgewonden van. Hij heeft een boek gelezen waarin op basis van onderzoek wordt geconcludeerd dat je van schrijven slimmer wordt. Dus ook van bloggen, stelt Fryer. Ja, inderdaad. Schrijven helpt je gedachten opnieuw te structureren. En je kunt al schrijvend ook reflecteren. Daar is inderdaad onderzoek naar gedaan. Als je zo blogt, dan leer je daar inderdaad van. Maar de toegevoegde waarde van bloggen (ten opzichte van bijvoorbeeld een papieren dagboek) zit -zoals Fryer terecht aangeeft- in de verbindingen, de netwerken, de dialogen en de discussies.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Waw! Als dat waar is … ik ben straks een half jaartje blogbezig. En toch, ook ik heb geen bad feelings enkel positive vibes, die deel ik al met W. Fryer. Maar neen, daar ging het niet over. Ik stel inderdaad vast dat het denken en schrijven en leren van de meeste van mijn leerlingen ‘verbeterd’ is. Of is dit de ‘gewone vooruitgang’ die je zou kunnen verwachten naar het einde van een schooljaar en ben ik in verwarring door die vibes? In elk geval: sommigen willen tijdens de komende zomervakantie ofwel hun eigen blog beter bijhouden of al mee het volgende schooljaar helpen voorbereiden op onze leerblog en wiki. Zoiets heb ik nooit eerder gehoord op het einde van een schooljaar! Of dat bij wishfull thinking van mijn leerlingen blijft? Afwachten tot het vakantie is en de palmen wuiven …