Sociale netwerken op de werkplek

E-learning magazine heeft een artikel gepubliceerd over hoe sociale netwerk analyse kan bijdragen aan het vergroten van de doelmatigheid van interne trainingen. Met behulp van sociale netwerk analyse kun je, aldus de auteur Bill Russell, het sociale kapitaal van je organisatie in kaart brengen (wie zijn de belangrijkste kennisdelers?). En deze informatie kun je weer doelbewust inzetten, bijvoorbeeld binnen projecten en workshops. Het artikel beschrijft hoe dit kan worden aangepakt.

Overigens -en dat had ik wel verwacht- wordt binnen deze aanpak heen social networking tools à la Facebook, Ning of LinkedIn gebruikt. Maar daar gaat het nieuwsbericht i4cp Study Asks: Does Social Networking Boost Productivity? op in. Dit bericht gaat over een studie waaruit blijkt dat niet alleen het onderwijs steeds vaker gebruik maakt van social network services. Maar liefst 65% van professionals uit het bedrijfsleven maakt gebruik van persoonlijke en professionele social network services. Dus ook voor professionele doeleinden, concluderen de onderzoekers. De redenen zijn enerzijds conventioneel van aard (contacten onderhouden met collegás op afstand, enz.), maar professionals gebruiken deze platforms ook om de organisatie ‘slimmer’ te maken.


Over half (55 percent) of those using the networks do so to share best practices with colleagues, and 49 percent use them to get answers to issues they are currently facing. This is an area that experts think could help social networking really take off inside corporations.


De onderzoekers stellen dat social network services veelbelovend kunnen zijn voor lerende organisaties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *