Web cams helpen spieken voorkomen

Steeds vaker leren studenten online. Dat maakt de uitdaging om spieken te voorkomen voor docenten groter, stelt Justin Pope.


Do you trust students to take an exam on their own computer from home or work, even though it may be easy to sneak a peek at the textbook? Or do you force them to trek to a proctored test center, detracting from the convenience that drew them to online classes in the first place?

Pope beschrijft dat onderwijsinstellingen dit dilemma hanteerbaar proberen te maken door web cams in te zetten. Hij geeft een voorbeeld van een Amerikaanse onderwijsinstelling die speciale technologie gebruikt zodat maar liefst 11 duizend studenten gevolgd kunnen worden.


It locks down a computer while the test is being taken, preventing students from searching files or the Internet. The latest version also includes fingerprint authentication, to help ensure the person taking the test isn’t a ringer.

But the new development is a small Web cam and microphone that is set up where a student takes the exam. The camera points into a reflective ball, which allows it to capture a full 360-degree image.

Pope licht dit verder toe. Opvallend is overigens dat veel instellingen voor afstandsonderwijs -zoals de University of Phoenix- liever vertrouwen op handgeschreven papers van studenten, in plaats van gebruik te maken van dergelijke technologie. Maar accrediterende organisaties zouden deze instituten wel eens ertoe kunnen bewegen gebruik te maken van dergelijke software.

Pff. Ik moet er eigenlijk weinig van hebben. Dergelijke applicaties zijn namelijk vooral op wantrouwen gebaseerd. Tegelijkertijd realiseer ik me dat de onderwijswereld ‘niet mooier is dan ik dacht'(vrij naar Frank Boeijen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Wordt het niet tijd dat docenten interessantere opgaven (contexten) verzinnen dan zitten te loeren of iemand niet in staat is een idee/oplossing op originele wijze te verpakken? Alle informatie die je gebruikt om kennis te construeren heb je toch ergens vandaan! George Siemens zegt het treffend: “Kennis zit niet in je hoofd, maar in je netwerk” Het gaat om het effectief gebruik van beschikbare info om een momentaan probleem op te lossen, volgende week kan die oplossing misschien nog beter op basis van nieuwe info geconstrueerd worden.
    Spieken, afkijken, citeren, kopiëren, verwijzen naar, is een competentie! Kladpapier, rekenmachine, pc, internet, mobieltje, allemaal nodig om de bronnen in je netwerk te benaderen en info te verwerken; nodig bij toekomstig functioneren, dus ook bij proefwerken en examens of PvB. Deze zijn nu kennelijk nog niet geschikt daarvoor!

  2. “Spieken, afkijken, citeren, kopiren, verwijzen naar, is een competentie!”

    aldus Jan Jacobs in een kommentaar op een post van Wilfrid Rubens, met de titel Web cams helpen spieken voorkomen Wilfrid moet niets hebben van die webcams: “Dergelijke applicaties zijn namelijk vooral op wantrouwen gebaseerd. Tegelijkertijd realiseer …

  3. “Spieken, afkijken, citeren, kopiren, verwijzen naar, is een competentie!”

    aldus Jan Jacobs in een kommentaar op een post van Wilfrid Rubens, met de titel Web cams helpen spieken voorkomen Wilfrid moet niets hebben van die webcams: “Dergelijke applicaties zijn namelijk vooral op wantrouwen gebaseerd. Tegelijkertijd realiseer …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *