Bij toeval kom ik net het artikel The pedagogical design of technology enhanced collaborative learning van Minna Lakkala tegen. Ik heb een aantal jaren geleden met Minna samengewerkt in een project rond computer supported collaborative learning. In dit paper stelt Minna dat traditionele manieren van didactisch ontwerpen maar moeilijk passen bij samenwerkend leren. Zij stelt dat het didactisch ontwerp bij CSCL indirecter is en zich vooral richt op het creëren van randvoorwaarden.
In haar paper passeren een aantal benaderingen van didactische ontwerpen voor CSCL de revu (werken met scripts of ‘distributed scaffolding’). Maar deze benaderingen hebben volgens Minna beperkingen. Zij schrijft onder andere.
Thus, the pedagogical design of technology-enhanced collaborative
learning could be seen more as providing basic supporting structures that offer affordances and
foster the eligible learning activity but do not prescribe the exact activities or outcomes.
Minna pleit voor een raamwerk van didactische infrastructuren, consisting of technical, social,
epistemological and cognitive infrastructure dat zij aan de hand van een casus uit het ITCOLE-project (waaraan ik met haar heb samengewerkt) toelicht.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
! Weer getwitter … Sorry, kan dit wel op een ‘serieuze’, high quality blog als deze? Artikel van Minna Lakkala net geprint! Slechts enkele dagen ‘out of blog’ en alweer jaren achter. Hoeveel razend interessant nieuws staat hier ondertussen alweer. Wat slimme mensen zijn jullie allemaal! Ik ben sprakeloos van bewondering.