Mohamed Amine Chatti pleit voor een andere benadering van onder andere kennismanagement.
Leren en kennis zijn immers sociaal, persoonlijk, dynamisch, enzovoorts. In The Future of Learning and Knowledge Management pleit hij voor een
more social, personalized, open, dynamic, emergent, and knowledge-pull model for learning
and KM.
Chatti formuleert zeven kritische succesfactoren voor deze andere benadering van
kennismanagement en leren. Hij stelt onder meer dat we af moeten stappen van de
‘one-size-fits-all’ content-gecentreerde modellen, maar in plaats daarvan de gebruiker
centraal stellen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
@Wilfred
Zeer mee eens. Maar…
Het komende schooljaar ga ik mijn oude vak weer oppakken (na 25 jaar in de IT gewerkt te hebben); ik ga Engels geven aan een 2 Gymnasium en een 4 Havo klas. En uiteraard wil ik al dat moois dat grotendeels via jouw blog voorbij komt gaan toepassen. Op het moment duizelt het me echter. Dus mocht jij (of andere lezers) pointers hebben naar concrete toepassingen, dan houd ik me zeer aanbevolen. Er beginnen zich langzaam aan wel wat ideeën voor concrete toepassingen in mijn hoofd te vormen, maar die moeten nog even tot rijping komen…
Intussen blijf ik lezen, leren en me laten inspireren. Dat is eigenlijk het voornaamste wat jouw blog me iedere keer opnieuw brengt: inspiratie om verder te zoeken en niet de standaard gebaande paden te bewandelen. Enorm veel dank daarvoor!
Ligt het aan mij of is dit niet zo heel schokkend. Er klinkt mij hier een heel wengeriaanse benadering in de oren (Communities of Practice). Het besef dat kennismanagement niet alleen om systemen, maar over mensen en context gaat leeft toch al een tijd(je)?
@ Frank: vandaag de dag is het gemakkelijk om als docent aan de slag te gaan. Zoek vooral eens naar webquests of voorbeelden van het gebruik van weblogs, wiki’s en podcasts. Zie bijvoorbeeld: http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2007/07/bloggen-met-lee.html
Kijk ook eens op http://www.digitaledidactiek.nl
@ Martin: klopt. De benadering van Chatti is niet heel nieuw. Maar zijn overzichtje met succesfactoren vond ik wel heel aardig (en daarom het vermelden waard).