Waarom is er zoveel animo voor podcasting inn het onderwijs? En hoe kun je podcasting op een zinvolle manier voor leerdoeleinden inzetten? Dit zijn vragen waarop Podcasting. A Teaching with Technology White Paper een antwoord wil geven.
In het eerste deel wordt podcasting op een heldere en eenvoudige manier uitgelegd. Volgens de auteurs luistert 80% van de studenten op de PC naar podcasts (en dus niet op een MP3-speler of PDA). Het tweede -en meest uitgebreide- deel van het paper bespreekt aan de hand van case studies toepassingen van podcasting in het onderwijs. Drie hoofdtoepassingen worden onderscheiden:
- Gehouden lezingen toegankelijk maken, zodat geïnteresseerden deze (nogmaals) kunnen beluisteren. Dit is eenvoudig te realiseren, al moet je er geen al te hoge verwachtingen van hebben. In de praktijk blijkt overigens dat studenten hierdoor niet wegblijven bij colleges, zo schrijft de auteur. Ook bestaat een kwalitatief goed college natuurlijk uit meer dan een ‘pratend hoofd’.
- Aanvullende leerstof verstrekken.
Supplemental
materials might include pre-recorded
lectures that must be accessed in advance
of class time, summaries highlighting
important information, video reviews of
homework problems, or relevant podcasts
produced by a third party. - Het beoordelen van podcasts die door studenten zijn gemaakt.
Het white paper licht elke toepassing uitgebreid toe en beschrijft aan de hand van praktijkervaringen voor- en nadelen. De algemene slotconclusie is weinig verrassend:
As with any educational technology,
whether and how podcasting impacts the
quality of the learning experience and/or
educational outcomes depends largely
upon how the technology is put to use.
Samenvattend kun je concluderen dat pagina 4 tot en met 11 van dit 15-pagina’s tellende white paper zeker de moeite waard zijn. Deze pagina’s laten zien hoe je podcasting op een zinvolle manier ten behoeve van het leren kunt gebruiken. Podcasting. A Teaching with Technology White Paper is een uitgave van de Carnegie Mellon University.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Best opmerkelijk wat je schrijft:
Waarom is er zoveel animo voor podcasting inn het onderwijs? En hoe kun je podcasting op een zinvolle manier voor leerdoeleinden inzetten?
Mijn eigen ervaring is dat podcasts nog allesbehalve gemeengoed zijn. Het hoort volgens mij nog echt bij het soort technologie die docenten (zeker in het VO) lijkt af te schrikken / intimideert op een wijze waar je een tijdje geleden zelf over schreef. Of misschien is het gewoon simpelweg nog teveel ‘cutting edge’ voor onderwijsmensen.
Voorbeeld: ik heb een cursus podcasten aangeboden (voor particulieren én onderwijsinstellingen) bij het UCK, de grootste kunstinstelling in Utrecht. Het aanbod werd vriendelijk afgewimpeld. Niet alleen omdat er allen een docent was, maar ook omdat er simpelweg vanuit de stad en regio geen enkele behoefte aan dat aanbod was. Ik vraag me dus serieus af in hoeverre podcasten gezien wordt door het onderwijs.
@ Fons: het paper is Amerikaans van aard. Vandaar misschien het verschil in perceptie. Verder lees je regelmatig over podcasting in het onderwijs. De belangstelling is er, volgens mij, best wel. Maar dat betekent niet dat podcasting ook al veel wordt toegepast. Er wordt in Nederland vooral nog over gepraat en nagedacht. En waarschijnlijk inderdaad vooral door een groep ‘early adopters’.