Su White beschrijft in Critical success factors for e-learning and institutional change – some
organisational perspectives on campus-wide e-learning waarom technologie naar verhouding weinig wordt gebruikt binnen het Britse hoger onderwijs, terwijl ICT altijd en overal beschikbaar is.
Zij schrijft onder meer dat instituten met veel autonomie vaak fraaie lokale ‘pareltjes’ op het gebied van (t)e-learning kennen, maar er slecht in slagen deze ‘pareltjes’ organisatiebreed in te voeren. Ook geeft zij aan dat universiteiten die onderzoek centraal stellen relatief rijk zijn, terwijl universiteiten die onderwijs voorop stellen (en die zouden willen investeren in (t)e-elarning) juist arm zijn. Verder concludeert White onder meer
Moving initiatives into the
mainstream may require introducing systematic challenges and changes to existing practice.
The ubiquitous technology of everyday life may be simple (for example text messages) but its
impact can be transformational.
En het probleem is dat die ‘mainstream’ helemaal niet staat te wachten op transformatie of radicale veranderingen van het onderwijs. Het zijn de ‘early adopters’ die risico’s willen nemen, visionair zijn en houden van radicale veranderingen. De massa is pragmatisch ingesteld, vermijdt liever risico en houdt vooral van geleidelijke aanpassingen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie