ICT-beveiliging

eSchool News sprak onlangs met een aantal specialisten over onderwerpen in relatie tot ICT en beveiliging. De titel van het betreffende artikel is geworden: IT Security: Aiming at a moving target. Het artikel beschrijft onder andere dat scholen steeds intensiever het gedrag van gebruikers op Internet monitoren. Deze scholen constateren dat veel gebruikers Internet op school ook voor niet-educatieve doeleinden gebruiken. Daarbij doelt men niet zo zeer op ‘onfatsoenlijke’ sites, maar ook bijvoorbeeld op social networking sites. Het artikel verhaalt van schoolbeleid dat Internetgebruik sterk beperkt. En het is de technologieafdeling die de schoolleiding hierin adviseert.

Volgens mij in deze benadering in ons land veel minder een ‘issue’. En dat is volgens mij maar goed ook. Wat ik vind de visie van de specialisten op wat educatief is, in meerdere opzichten ‘eng’. Het bevestigt weer eens het (voor?)oordeel dat "ICT-afdelingen" op de rem plegen te staan als het gaat om innovatieve toepassingen van Internettechnologie en leren.

Gelukkig bevat het artikel ook uitspraken waar ik me wel in kan vinden. Eén van de gesprekspartners klaagt bijvoorbeeld over een gebrek aan zelfregulerend vermogen van contentaanbieders. Deze aanbieders zouden zelf veel explicieter moeten aangeven dat hun content niet geschikt is voor kinderen.


I’m not advocating the censoring of the internet. But when a third-grade student can type the word "doggy" into a major search engine and a top result refers to sexual positions, you know you have a problem.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ik ben zo iemand van de ICT-afdeling. Laat het vraagteken achter voor maar weg. Bij ons gebeurt het omgekeerde: de docenten eisen ‘meekijksoftware’ zodat ze kunnen zien wat de leerlingen allemaal doen op het Internet.
    De afdeling ICT doet juist haar uiterste best een betrouwbare infrastructuur aan te bieden, zodat de leerlingen (en docenten) optimaal gebruik kunnen maken van ICT-middelen bij het leren.
    Mag ik er een (voor?)oordeel tegenover plaatsen: veel docenten missen domweg de (zelfs instrumentele) vaardigheden om de leerlingen de weg te wijzen op het gebied van Internettechnologie (of ICT in het algemeen).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *