Meta leerdoelen

Clark Aldrich onderscheidt in zijn bijdrage The Learning Trifecta – Learning to Be, Learning to Do, Learning to Know drie elkaar overlappende meta leerdoelen. Learning to be is gericht op indentiteitsontwikkeling. Lerenden werken hier volgens Aldrich aan via sociale netwerken en communities. Learning to do richt zich op het beïnvloeden en veranderen van de eigen omgeving. Hiervoor zijn educatieve simulaties en microcosmossen geschikte leeromgevingen. Via learning to know ontwikkelen lerenden via gesproken of geschreven verhalen een bewustzijn van hun plek binnen het universum (ook onder meer in relatie tot anderen). Clark Aldrich schrijft hier over onder meer:


The tragedy is that the staggering success of the old technology of books have made Learning to Know the cornerstone of schools and training programs. But until people first learn to be and learn to do, learning to know is not only useless, it is impossible.

Ik deel Aldrich’s opvatting dat deze drie meta doelen nauw met elkaar verweven zijn. Maar zijn beeld van de school vind ik wat karikturaal. Voor veel jongeren is de school ook een ontmoetingsplaats, een plek om te netwerken. De school draagt m.i. wel degelijk bij tot identiteitsontwikkeling, onder meer door invulling te geven aan een pedagogische opdracht.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Wat een fantastisch boeiende informatiestroom! Ik kan je niet meer bijhouden in deze vakantietijd. Het ene artikel is al interessanter dan het andere. Je speelt op alle categorieën die me interesseren en waarover ik nog alles heb te leren. Wat een onbetaalbare seervice!
    Ook al heb ik het gevoel dat ik je echt niet kan bijbenen … toch zijn het deze soort van ‘lees- en leerbelevenissen’ die me voortstuwen in mijn 2.0-verkenningstocht over leren. Ze geven me inspiratie en mentale kracht om door te gaan op de weg naar een andere, nieuwe, betere manier van samen leren voor mijn leerlingen en mezelf én om als leraar ‘beter werk’ te leveren. Pretentieus? Ach nee, gewoon leerlust …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *