Social network services: kloof tussen onderwijs en leerlingen

Amerikaanse 9-17 jarigen besteden net zo veel tijd aan social network services en websites dan aan TV kijken. En dat doen zij voornamelijk op een actieve manier. Meer dan 70% van deze doelgroep gebruikt elke week social network services. En bijna 60% van de jongeren die deze tools gebruiken communiceren er ook mee over onderwijs. Amerikaanse schooldistricten, daarentegen, blijken in meerderheid echter deze applicaties buiten het schoolleven te willen houden.

Dat blijkt uit het (gesponsorde) onderzoeksrapport Creating & Connecting van de Amerikaanse National School Boards Association (NSBA) over online sociaal netwerken.

Het rapport belicht positieve aspecten van online sociaal netwerken, maar beschrijft ook een kloof tussen het onderwijs en de leerlingen als het gaat om social networking. De auteurs concluderen onder meer dat leerlingen èn ouders minder problemen ervaren (zoals cyberpesten), terwijl scholen daar juist bang voor zijn (en er hun beleid door laten bepalen). Toch zien scholen (en ouders) onderwijskundige mogelijkheden voor social network services. Het rapport doet ook aanbevelingen. Zo zou het onderwijs zich meer moeten verdiepen in social network services en zou men het beleid ten aanzien van deze applicaties nog eens tegen het licht moeten houden.

Andy Carvin besteedt uitgebreid aandacht aan dit rapport. Hij heeft onder meer een interview gehouden met de auteur van het rapport. In Carvin’s bijdrage wordt onder meer gesuggereerd dat maatregelen op het gebied van een veiliger online leefklimaat hun vruchten beginnen af te werpen. En dat leerlingen en ouders daardoor minder problemen ervaren als het gaat om ongewenst online gedrag. Verder stelt Ann Flynn van de NSBA onder meer


While blocking, filtering, and legislation may be quick, “feel good” fixes by politicians to address this real issue, ultimately, education is the answer.

Ik kan mij daar alleen maar bij aansluiten.

Creating & Connecting illustreert -zoals gezegd- in de eerste plaats een kloof tussen het onderwijs en leerlingen in de VS wat betreft online sociale netwerken. Op de tweede plaats maakt het rapport ook duidelijk dat het Amerikaanse onderwijs zich in elk geval bezighoudt met social network services. Ik vermoed dat het Nederlandse onderwijs zich beleidsmatig nauwelijks in laat met applicaties zoals Hyves, Facebook of YouTube. Maar een onderzoek zoals dat van de NSBA zou dat moeten aantonen. Een mooie uitdaging voor Kennisnet/ICT op School?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ik deel Wilfreds visie. Geen idee hoe het onderwijsbeleid in Vlaanderen over social networking van jongeren denkt.
    Ik weet wel dat onderwijsminister Frank Vandenbroucke per 1 september 2007 de nieuwe vakoverschrijdende eindtermen voor ict invoert voor het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Die eindtermen staan te lezen in zijn “Beleidsplan ICT in het onderwijs 2007-2009” onder de titel “Competenties voor de Kennismaatschappij” (in pdf op ond.vlaanderen.be). De eindtermen worden daar een voor een toegelicht.
    In de oriënterende inleiding van de ministeriële nota staan wel mooie woorden over web 2.0 en YouTube als voorbeeld, over gemeenschapsvorming, het sociale weefsel dat verandert door stadsblogs enz. I.v.m. YouTube verwijst F.V. naar een Brits overheidsinitiatiefop http://www.teachers.tv dat de educatieve mogelijkheden van YouTube verkent. Ken jij dat, Wilfred? Misschien moest ik daar maar eens kijken?
    Verder verwijst F.V. naar de Nederlandse filosoof Jos de Mul die over interactionisme spreekt m.b.t. de nieuwe technologieën,en over de aanbevelingen van de Europese Commissie voor de ict-integratie in het onderwijs.
    Specifiek over social networking services zie ik in de eindtermen niets staan. Of lees ik niet goed? Maar ja, eindtermen zijn in essentie algemene formuleringen die hun concretisering nog moeten krijgen ‘volgens de behoeften’van de school en ‘volgens de behoeften’ van elk vak.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *