Hap Snap Shots

Vandaag heb ik een presentatie verzorgd tijdens Hap Snap Shots, georganiseerd door het Nederlands Netwerk voor Open en Afstandsleren (NNOAL) en Kennisnet ICT op School. Een aantal langere of kortere presentaties werden afgewisseld door muzikale intermezzo’s en informele gesprekken onder het genot van een hapje en drankje. Er kwamen verschillende onderwerpen voorbij. Variërend van de rol van leren en ontwikkeling bij Wehkamp, via ‘aanschouwelijk onderwijs’ middels streaming video (door Willem Karssenberg) tot het gebruik van Second Life bij Helicon Opleidingen.

Bij het ‘Wehkamp-verhaal’ viel me op dat het management zelf actief is met kennisdelen, dat leren en ontwikkelen essentieel zijn voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen (transformatie van de onderneming), dat Wehkamp experimenteert met web 2.0, dat dit bedrijf flink wil investeren in de ontwikkeling van medewerkers, maar dat men tegelijkertijd afscheid gaat nemen van de helft van het personeel. In feite vormt leren en ontwikkelen een belangrijk onderdeel van het sociale plan, denk ik dan (en zou leren en ontwikkelen bij betrokken medewerkers een  negatieve bijsmaak kunnen krijgen).

Andere wetenswaardigheden:

  • Bij de School van de Toekomst experimenteren ze met social bookmarking, wiki’s, weblogs en de content corner in het onderwijs. Docenten worden op de werkvloer begeleid bij het gebruik van deze tools. Steun van het afdelingsmanagement is daarbij erg belangrijk.
  • Helicon heeft in een kleinschalig project positieve resultaten geboekt met Second Life. Deelnemers waren binnen dit project nadrukkelijk mede-ontwikkelaar van content. Deze verantwoordelijkheid (inclusief presentatie voor een breder publiek) werkte erg stimulerend. Het leidde ook tot verdieping van de lesstof en verbetering van de Engelse taalvaardigheid. Bovendien leek deze leeromgeving meer op face-to-face leren dan de traditionele elektronische leeromgeving. Dat leidde ook tot meer beleving bij deelnemers. Het is volgens mij wel de vraag of Second Life op dit moment schaalbaar is binnen onderwijsinstellingen. Je moet namelijk een client apart installeren die ook nog eens vaak van versie verandert.
  • Er zijn zo veel praktische tools beschikbaar die docenten zó in het onderwijs kunnen inzetten (ok, enige deskundigheidsbevordering en awareness zijn noodzakelijk). Zie bijvoorbeeld http://www.vaninternetnaaronderwijs.nl. En kijk vanavond ook zeker naar Willem’s presentatie.
  • Er zijn vele aspecten van web 2.0 toepassingen de revue gepasseerd. Bezoekers die weinig vertrouwd zijn met deze toepassingen heeft het ongetwijfeld geduizeld (van één deelnemer weet ik het zeker). Daar moet je volgens mij vooral bij docenten mee oppassen.
  • De tools die populair zijn bij jongeren (ik denk aan video), zijn volgens mij voor docenten vaak te complex. Die indruk heb ik tenminste. Docenten kunnen volgens mij beter uit de voeten met blogs en wiki’s. Maar die zijn voor veel deelnemers juist te ’talig’. Ik vrees dat de kloof tussen deelnemers en docenten (zelfs bij ICT-competente docenten) daardoor groter wordt.

Dan enkele opmerkingen over het concept.

  • Het is mogelijk om binnen tien minuten een presentatie met een boodschap te geven. Elke spreker hield zich goed aan de tijd (volgens mij). Wat me wel opviel was dat het moeilijk is om bepaalde begrippen daarbinnen uitvoerig toe te lichten. Normaliter nemen luisteraars -die de termen kennen- het voor lief als je een begrip toelicht (bij een presentatie van pak ‘m beet een half uur). Bij 10 minuten kan dat al snel als ‘zonde van de tijd’ ervaren worden.
  • Vier uur lang hap-snappen is wel veel. Er komt erg veel informatie op de deelnemers af.
  • Dit concept is m.i. geschikt om een overzicht te geven. Op basis daarvan kunnen deelnemers zelf de verdieping zoeken.
  • Het is een leuk concept. Leuk om aan deel te nemen, leuk om aan mee te werken. De afwisseling werkt motiverend. Ik heb zelfs Chinese spijsverteringsoefeningen staan doen. En wie mij kent, weet dat dat héél bijzonder is….
  • Je krijgt op zo’n avond veel mensen te spreken. Nieuwe mensen en oude bekenden.

Wat mij betreft dus zeker de moeite waard om nog eens te doen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. hartelijk dank voor je bijdrage aan hapsnapshots en de samenvatting die jij al zo snel gepubliceerd hebt.
    Op donderdag 11 oktober staan de presentaties van deze sessie op de weblog van het nnoal.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *