Waarom onderwijsprofessionals wel of niet bloggen: tussenbalans

Ter voorbereiding van een workshop tijdens de SURF Onderwijsdagen ben ik een wiki gestart waarin geïnventariseerd wordt welke redenen "onderwijsprofessionals" kunnen hebben om niet via een weblog kennis te ontwikkelen en kennis te delen. Daarnaast heb ik ook een wiki-pagina aangemaakt waarop geïnventariseerd wordt waarom ‘onderwijsprofessionals’ wel bloggen. De term ‘onderwijsprofessional’ gebruik ik als verzamelnaam voor docenten, instructeurs, hoogleraren, lectoren, etc. In deze bijdrage wil ik kort een tussenstand presenteren. Je kunt deze week nog steeds een bijdrage leveren.

Een aantal redenen om wel te bloggen is dat een weblog een effectieve leeractiviteit kan zijn. Verder kan een weblog bijdragen aan netwerkontwikkeling en interactie met anderen. Er wordt opgemerkt dat deze redenen eigenlijk gelden voor bloggers in het algemeen. Wellicht is een typische reden voor onderwijsprofessionals dat je door zelf een weblog te gebruiken, je inzicht vergroot over hoe een weblog ook t.b.v. leersituaties kan worden gebruikt.

Er wordt ook een aantal redenen geformuleerd om geen weblog te hebben voor de eigen kennisontwikkeling en het delen van kennis met anderen. De meest genoemde redenen zijn van algemene aard, al worden ook redenen genoemd die specifiek worden gevonden voor sommige onderwijssoorten. Voorbeelden van genoemde redenen zijn:

  • Techniek is (nog?) te onbekend, te ingewikkeld etc; een email sturen of favorieten delen is veel gemakkelijker
  • Technische ondersteuning / support bij het starten van een blog (hosting, training, support in eigen organisatie of niet?)
  • Delen van kennis met anderen is niet zo ‘gebruikelijk’ als we wellicht denken…
  • Wie volgt wie? Het belang van een goed netwerk van professionals op hetzelfde vakgebied. Wie reageert op mijn kennisontwikkeling?

Interessant is ook de reflectie van mijn oud-collega Ilya Zitter. Zij is gestopt met bloggen en schrijft


de fundamentele redenen zijn dat ik geen helder doel en doelgroep heb geidentificeerd.

Reageren? Graag deze week via de wiki.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *