Een tijd geleden was ik bezig met de voorbereiding van een presentatie over online coaching. Naar aanleiding daarvan mailde Marij Veugelers mij onlangs een concept-whitepaper van iCounsellor over ervaringen met (online) counselling en coaching. Je vindt op hun website veel informatie over dit onderwerp, maar het whitepaper zelf (nog) niet.
Counselling en coaching zijn er op gericht dat mensen zichzelf kunnen helpen met probleemgerichte of ontwikkelingsgerichte vragen. Het gaat er daarbij om dat mensen verdiepend leren, en hun gedrag veranderen. Door te denken en te reflecteren worden zij aangezet tot reflectie. Het whitepaper vat onderzoek samen waaruit blijkt dat coaching en counselling positieve resultaten opleveren.
Bij online coaching en counselling vindt begeleiding en ondersteuning via een besloten internetomgeving plaats. Door a synchrone communicatie, en de mogelijkheid om teksten nog eens na te lezen, wordt een zone van reflectie gecreëerd. Anderzijds blijken mensen ook sneller to the point te komen als zij via internet situaties moeten beschrijven.
Het paper geeft voorbeelden van reacties, en beschrijft summier voordelen voor de organisatie. Daarnaast wordt de werkwijze van online counselling beschreven (inschrijven, intake, stappenplan, opdracht(en), vervolgvragen, rapportage).
Dit beknopt geschreven whitepaper vat de essentie van online coaching en counselling goed samen. Athans voor zo ver het a synchrone online coaching betreft. Er zal nog uitgebreider onderzoek uitgevoerd moeten worden om aan te tonen dat coaching via internettechnologie dezelfde positieve resultaten heeft als face-to-face coaching.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie