Competenties, bits en bytes

Vandaag moest ik een presentatie verzorgen tijdens de themadag Competenties, bits en bytes die door PTC+ is georganiseerd. De presentatie werd goed ontvangen. Vóór mij sprak Pieter Knippenberg van ROC West-Brabant. Hij had (ook?) een goed verhaal. Bij dit regionale opleidingencentrum investeert men fors in serious gaming. Pieter liet een voorbeeld zien van een game waarmee deelnemers van niet-economische opleidingen generieke ondernemingsvaardigheden ontwikkelen. Daarom heen biedt men leerstof voor specifieke vragen. Docenten kunnen in deze game ook ‘gebeurtenissen’ inbouwen. Je hebt bijvoorbeeld een winkel in een bepaalde plaats, en nu wordt daar een groot concert georganiseerd. Wat doe je als ondernemer?

Ik kreeg de indruk dat dit ROC op een goede manier nadenkt over een zinvolle integratie van games binnen het curriculum. Voordat Pieter deze game liet zien, ging hij in op de achtergronden. Hij presenteerde bijvoorbeeld een typologie van jongeren, die volgens Knippenberg illustreert dat een school een veelzijdig didactisch repertoire moet aanbieden dat inspeelt op verschillende typen jongeren. Deze typologie ging verder dan de generalisatie van ‘net-generation’. Ik zal er meer informatie over zoeken, en kom er dan op terug.

Pieter haalde ook onderzoek aan waaruit blijkt dat leren via games tot betere leerresultaten leiden dan leren zonder games. Wel bleken ouderen slechter te scoren bij leren via games, en jongeren juist beter. Wellicht geloven ouderen daarom ook minder in de potentie van games voor leren ("ze zitten alleen te spelen"). Pieter schaarde games overigens onder ‘informeel leren’. Dat hoeft m.i. niet altijd het geval te zijn. Je kunt games ook als formeel leren inzetten. Bijvoorbeeld als jij als opleiding bepaalt dat deelnemers de game moeten spelen.

Ik ben mijn bijdrage ingegaan op de manier waarop competentiegericht leren ondersteund kan worden met technologie. Ik heb daarbij een onderscheid gemaakt tussen secundaire -ondersteunende- processen, en het primaire proces (het leren zelf). Naar mijn mening is de traditionele leeromgeving minder geschikt om competentiegericht leren te ondersteunen, terwijl social network servcies nog te onvolwassen zijn om hiervoor grootschalig ingezet te worden. Mijn presentatie staat op Slideshare.

 

De bijeenkomst vond trouwens plaats bij Burgers Zoo. Een erg geslaagde locatie. Op de website van de dag komen de presentaties te staan. Niet alleen de slides, ook video-opnames.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *