"I will tear his article apart". Aldus een getergde Steven Downes tijdens het vierde Edublogdiner dat aan de vooravond van de Surf Onderwijsdagen 2007 (OWD 2007) plaats vond. Downes doelde daarmee op een populaire artikel Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching van de Nederlandse hoogleraar Paul Kirschner (en anderen) dat de Canadese onderzoeker en Edublogger in zijn keynote tijdens deze conferentie over ICT in het (hoger) onderwijs inderdaad ongenadig op de korrel zou nemen.
Paul Kirschner cs bekritiseren in dit artikel het sociaal-constructivisme. Zij stellen daarin dat minimale vormen van begeleiding niet zouden leiden tot positieve leerervaringen. In plaats daarvan pleiten deze auteurs, aldus Downes, voor mee instructivistisch onderwijs. Downes zelf -daarentegen- is aanhanger van free learning, in plaats van controlled learning.
Stephen Downes schetste een beeld van leren en onderwijs waarin geen sprake is van acquisitie van kennis maar van ‘groei’. Waarbij leren vooral bedoeld is om patronen te leren herkennen. Leren zou meer gericht moeten zijn, vindt Downes, op het ontwikkelen van capaciteiten en aptitudes, en niet op het leren van wetten en feiten.
In zijn bijdrage gaf hij een invulling van het ‘connectivisme’, waarbij doceren vooral modelleren en demonstreren is en leren een kwestie van practiseren en reflecteren. Beide didactische aspecten vereisen volgens Downes actieve participatie in een authentieke community of practice. Een docent zou daarbij vooral op een transparante manier te werk moeten gaan. Dus ook open moeten reflecteren, en bepaalde aannames ter discussie durven stellen. Downes is voorstander van het gebruik van social software (wiki’s, weblogs etc.) omdat deze technologie deze transparante manier van leren en werken mogelijk maakt. Traditionele applicaties zijn daarentegen veel meer gesloten.
Downes illustreerde dit met drie zogenaamde loci of control:
- Content packaging: je verpakt ‘leren’ in een pakketje dat je in een bepaalde volgorde moet doorlopen.
- Federated search: je laat lerenden alleen in een aantal voorgeselecteerde databanken zoeken.
- Learning design: je ontwikkelt een mechanisme waarmee lerenden op een bepaalde manier door het leermateriaal geleid worden.
Stephen Downes bekritiseerde het artikel van Kirschner cs vanuit een aantal invalshoeken, zoals:
- Het taalgebruik (semantiek).
- De argumentatie (Kirschner cs zouden stellen dat onderzoekend leren en probleemgestuurd leren geen onderbouwing hebben; Downes liet zien dat dit wel het geval is).
- Interne consistentie.
- Het presenteren van een vals dillemma: de keuze tussen minimale begeleiding en sterke instructie is niet zo ‘hard’. Downes over de manier waarop zijn toespraak tot stand is gekomen:
I got a lot of guidance, but I was not instructed(vergelijk de fameuze uitspraak van Winston Churchill: Personally, I am always ready to learn, allthough I do not always like being taught)
Op wel meer terreinen is Downes van mening dat Paul Kirschner en de zijnen een karikatuur maken van meer sociaal constructivistisch leren.
- De wijze van wetenschap bedrijven (wetenschapsfilosofen als Kuhn en Popper kwamen voorbij).
Stephen Downes heeft zijn opvattingen over het artikel van Kirschner e.a. uiteraard ook
online gezet (hij brengt echt in de praktijk wat hij predikt). Een must read zou ik zeggen.
Om een aantal redenen sprak deze key note mij erg aan.
- Het was een orginele bijdrage. Je verwacht van Downes vooral een verhaal over e-learning 2.0. Maar Downes is in de eerste plaats vooral filosoof, zoals hij me tijdens het Edublogdiner vertelde. Hij is alleen voorstander van het gebruik van sociaal software omdat deze applicaties aansluiten op zijn visie op leren, leven en werken.
Daarnaast was het een orginele bijdrage omdat hij een bepaald artikel op de korrel naam, en bijna persoonlijk werd. En dat kom je niet vaak tegen op een Nederlands congres. Tenslotte bracht hij zijn felle kritiek vanuit een voornamelijk filosofische invalshoek. En ook dat kom je niet vaak tegen op een congres over (t)e-learning. - Downes bijdrage was onderbouwd en theoreticsh. Dat mag wat mij betreft best eens op een congres over ICT in het (hoger) onderwijs.
- Downes ideeën over onderwijs en leren spreken mij erg aan, al vraag ik me af hoe hij free learning in het MBO ziet. Ik zie daar nog een aantal beren op de weg.
- Downes’verhaal zet je aan het denken. Ik ben het niet helemaal met hem eens. Volgens mij chargeert hij ook door Kirschner cs in het kamp van de ‘fundamentalistische instructivisten’ te plaatsen (dat deed hij m.i. feitelijk). Daarmee doet hij hetzelfde wat hij Kirschner cs verwijt: een vals dilemma schetsen. Maar goed: de boodschap komt wel over.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik vond het ook een goede sessie, idd niet de standaard keynote die we zouden verwachten van Downes.
Wat ik overigens in de wandelgangen opving, is dat niet iedereen het met ons eens is (over de kwaliteit).
Wat ik erg inspirerend vind van hem is dat hij het goede voorbeeld geeft met zijn weblog: open communicatie, informeel leren (hoe je het ook wilt noemen…) is wat hij in de praktijk brengt. Ik leer elke week wel iets van hem, zonder dat ik onderwijs volg (in de traditionele zin).
Wanneer gaan onze bestuurders of ICTO onderzoekers het goede voorbeeld geven?
Een videoregistratie met sheets is beschikbaar op http://videotheek.surfnet.nl/play_proxy/mmc/39829/downes.wmv
Ik heb het verhaal nog niet gezien, ga het zeker bekijken. Vandaar nog geen oordeel van mij. Wel 2 opmerkingen: Ik denk dat zeker in de onderbouw van het VO meer op instructie dan op sociaal constructivisme gericht onderwijs gegeven moet worden. Merk het nu ook uit eerste lijn, met een dochter in de brugklas. Laat ze eerst maar een degelijke basis bouwen en dan komt de rest vanzelf wel. Sociaal constructivistisch zijn ze op die leeftijd toch al wel genoeg met MSN en Hyves en zo buiten schooltijd om. Begrijp me niet verkeerd, ik heb grote waardering voor social software, ook in het onderwijs maar wel op de juiste manier en zeker niet uitsluitend. En mijn 2e opmerking: ik ben wel benieuwd, als de keynote van Downes zo persoonlijk was,of er mogelijkheid tot weerwoord was van Paul en of dat ook online staat.
@ Wytze: de meningen waren inderdaad verdeeld. Zowel wat betreft vorm als inhoud.
@ Joris: dank.
@ Joachim: heb je het in het VO of instructie of over begeleiding? En nee: ik ben pertinent tegen uitsluitend social software in het onderwijs te gebruiken. Paul Kirschner was aangemeld als congresganger maar zat nog niet in de zaal. Heeft niet kunnen reageren. Surf zou kijken of het mogelijk was dat Kirschner’s sessie in het Engels gegeven zou worden. Steven Downes zou daar dan aan deel kunnen nemen. Dat is niet doorgegaan. Ik weet niet waarom. Paul heeft inmiddels wel gereageerd. Zie: http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2007/11/kirschner-reage.html
Ik wil nog een aanvulling geven op de reactie van Joachim. Ik ben een ervaringsdeskundige, heb namelijk 34 jaar in het middelbaar onderwijs gewerkt. Ik heb gemerkt dat leerlingen in bepaalde omstandigheden veel instructie (niet alleen coaching Wilfred) nodig hebben. De meeste pubers zijn niet spontaan gericht op het vergroten van hun kennis van allerlei vakken waarvan ze toch de basis moeten hebben. Als je werkt met minimale instructie leidt dat bij zeer vele leerlingen tot zeer oppervlakkige kennis.
Leerlingen die gemotiveerd zijn om iets te weten of die een passie hebben opgevat voor iets, kunnen inderdaad zeer veel te weten komen zonder of met minimale instructie.
Ook bij volwassenen merk ik verschillende leerstijlen: sommigen (vooral intellectuelen) willen alles zelf uitzoeken, anderen hebben zeer veel behoefte aan instructie en coaching en voelen zich onzeker als ze te veel losgelaten worden.