Interessante bijdrage van Anastasia Goodstein (met dank aan Willem Karssenberg): docenten zouden zich verre moeten houden van social network sites SNS). Goodstein vindt dat zelf niet, maar signaleert in de VS wel ontwikkelingen die deze richting uitgaan:
- In Ohio vinden onderwijsvakbonden dat docenten zich niet in zouden moeten laten met SMS, omdat docenten anders te amicaal omgaan met lerenden.
- Een Amerikaanse koepelorganisatie voor het onderwijs waarschuwt voor oprukkende commercie binnen het onderwijs, dankzij SNS.
Ik denk dat Goodstein wijze woorden gebruikt als zij schrijft:
If teachers are not encouraged to use social networking sites both personally and discuss social networking in class, they will be completely left behind. Students will also continue to suffer from having no adults teaching them how to use these sites appropriately. I’m not talking about how to just be safe by not sharing your home address. I’m talking about ethics, information literacy and an ongoing discussion of the new and complex socialization happening online.
Goodstein heeft het niet alleen onderwijs over SNS, maar bijvoorbeeld ook over een selectief gebruik van sites als YouTube of MySpace. Ook kunnen docenten, zo raadt Goodstein aan, een apart docentprofiel op social network sites aanmaken (naast hun privésite).
Een selectief gebruik van SNS? Dat spreekt bij wel aan. En door al die onderdelen te combineren, creëer je in feite een persoonlijke leeromgeving.
Geweldige kop van het bericht, trouwens.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie