Superstitious learning is geen leren (#in)

We kennen informeel leren, en zelfs serendipitous learning. Maar wat moeten we nu met "superstitious learning"?:

Superstitious learning takes place when the connection between the cause of an action and the outcomes experienced aren't clear, or are misattributed.

Een voorbeeld hiervan is een manager die succes heeft dankzij allerlei externe factoren, maar niet dankzij zijn eigen bekwaamheden. Volgens auteur Rita McGrath leren mensen vooral van fouten, en moet je terughoudend zijn met het aannemen van mensen die nog nooit een mislukking hebben meegemaakt. Verder stelt zij dat je pas in een theorie moet geloven als deze onder verschillende omstandigheden tot resultaten blijkt te leiden.

Wat mij betreft is 'bijgelovig leren' echter geen vorm van leren. Het bestaat niet, omdat er bij leren per definitie sprake is van een oorzaak en gevolg. Leren vindt niet altijd doelbewust plaats. Maar er is wel sprake van een actie en een resultaat.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Superstition Wilfred, misschien ben je ts snel. Het woord heeft een bredere betekenis en ook de omschrijving die je citeert is voor meerdere uileg vatbaar, denk ik. Interessante notie, toch wel, naar mijn idee. Ik weet ook niet of alle leren een direct aanwijsbare oorzaak heeft.

  2. Ik denk eerder dat bedoeld wordt dat de lerende ZELF de oorzaak en het gevolg niet helder heeft, dan wel het gevolg toekent aan iets anders dan de werkelijke oorzaak. Dat komt volgens mij zelfs heel vaak voor, zeker bij informeel leren. Het is vaak helemaal niet zo duidelijk waarom je wat hebt geleerd en waar. Informeel leren is per definitie een diffuus proces. Ons brein is namelijk helemaal niet zo gestructureerd bezig met oorzaak en gevolg (behalve bij grote fouten, die worden door het brein eindeloos uitgekauwd, dat is namelijk belangrijk om te kunnen overleven. Veel belangrijker dan stilstaan bij wat goed ging). Het is een wat rare term, superstitious learning, maar als dit wordt bedoeld dan bestaat het wel degelijk. Ik zou zelfs willen beweren dat het merendeel van wat wij in ons leven leren op deze manier plaatsvindt.

  3. @Joop van Schie en @Patricia Kokx: ik ben niet overtuigd. Ik denk dat jullie eerder doelen op serendipitous learning. Daarbij vindt leren toevallig plaats, niet doelbewust. Maar het leren is wel het resultaat van een bepaalde actie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *