Een meerderheid van aankomende leraren acht zich minstens voldoende op de hoogte van
bruikbare ICT-toepassingen in het onderwijs. Toch geeft nog rond de 25% van studenten in
verschillende lerarenopleidingen aan maar matig op de hoogte te zijn van voor het onderwijs
bruikbare ict-toepassingen. Een verhouding die niet sterk afwijkt van de zittende
leraren.
Dat blijkt uit een recent onderzoek van het ITS Nijmegen en het lectoraat
Leren met ICT van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Het onderzoek is uitgevoerd bij derde- en
vierdejaarsstudenten van twee pabo’s en één lerarenopleiding VO.
Het onderzoek laat ook zien dat er opvallende verschillen zijn tussen lerarenopleidingen.
Studenten van één pabo achten zich in grotere mate (zeer) gevorderd in het didactisch
gebruik van ICT, dan studenten van andere lerarenopleidingen.
verder valt op dat
kennisoverdracht zonder ict nog steeds de meest dominante vormn van didactisch handelen is.
Hierbij geven studenten van pabo aan meer te willen doen met kennisconstructie met ICT.
Heel vrolijk word je niet van de uitkomsten van dit onderzoek. Studenten hebben weliswaar
een voorsprong op dit gebied op de reeds werkzame leraren, maar die voorsprong is niet
groot. Ik had dat wel gehoopt. Met instemming citeer ik dan ook Stichting Kennisnet ICT op School:
In algemene zin is de conclusie dat er nog veel te verbeteren valt om de nieuwe generatie
leraren beter voor te bereiden op zinvol, ethisch en actueel ict & mediagebruik in het
onderwijs.
De studenten moesten bij het beantwoorden van vragen over het feitelijk handelen in de les
uitgaan van hun stage-ervaringen. Opvallend hierbij is dat veel studenten gestopt zijn met
het invullen van de vragenlijst. De onderzoekers vermoeden dat studenten het lastig vonden
om vragen te beantwoorden vanuit stage-ervaringen. Zij concluderen onder
meer
dat de mate waarin ict aan de orde komt in de stages en de studenten in de praktijk hun
competenties en visie op het gebied van leren met ict verder ontwikkelen, zeker een punt
van aandacht moet zijn voor de lerarenopleidingen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
De meeste studenten vinden dat ze wel aardig hebben mogen experimenteren op hun stageschool, zegt het onderzoek, maar meer dan de helft van de PABO-studenten heeft de ICT-compententies niet kunnen uitbreiden.
Stagescholen zijn dus weinig inspirerend wat betreft ICT, denkt de computerjuf somber.