OEB 2007: nieuwe tools (de Nintendo, Guitar Hero, Fronter en Studywiz)

De sessie "New tools in the classroom" van de Online Educa Berlin 2007 was heel praktisch van aard. Derek Robertson vertelde op een enthousiaste manier onder andere over het gebruik van Nintendo’s Dr. Kawashima ten behoeve van het rekenen en over projectonderwijs waarbij leerlingen een rockgroep vormden (wat komt er kijken bij het organiseren van een tournee, hoe schrijf je songteksten) en Guitar Hero gebruikten. Het gebruik van deze tools -zo heeft Robertson onderzocht- leidde tot verbetering van cognitieve prestaties en tot gedragsverandering. In zijn abstract schrijft Robertson hierover onder andere


Aspects such as a positive impact on behaviour, an increased and enhanced
collegiate ethos within the class and increased self-esteem and self-determination in pupils who
were previously viewed as low achieving.

Meer informatie hierover is te vinden op de website van het project Consolarium. Zie ook Willem Karssenberg’s impressie.

Gill Potter vertelde vervolgens over een onderzoek waarin zij gekeken heeft naar een effectieve didactische benadering van e-learning ten behoeve van de ontwikkeling van higher order thinking bij hoogopgeleide leerlingen. Hierbij hebben docenten eerst zelf aan den lijve ervaren wat e-learning is, en daarna binnen de leeromgeving Fronter via de benadering ‘exploratory talk‘ (engage critically but constructively with each other’s ideas) van Mercer  kennis ontwikkeld. Daarbij ging het om leerkrachten en leerlingen van verschillende scholen (en verschillende leeftijden), die elkaar niet persoonlijk kenden. De resultaten waren goed. De benadering ‘exploratory talk‘ bleek goed te werken. Belangrijk hierbij was:

  • Leerlingen voelden zich eigenaar van het proces. Zij konden bijvoorbeeld mee beslissen over de vraag welk onderwerp uitgediept zou worden (het broeikaseffect).
  • Vertrouwen en veiligheid zijn belangrijk voor het tot stand brengen van een dialoog die leidt tot kennisconstructie. Potter gaf aan dat leerlingen te maken hebben met cyberpesten en dat dit van invloed is op hun gedrag binnen een elektronische leeromgeving. Zij zijn aanvankelijk terughoudend in deelname aan die dialoog. Toen  Potter aangaf dat zij verantwoordelijkheid zou nemen als iets mis zou gaan, ontstond een gevoel van vertrouwen en  kwam de dialoog op gang.

Andrew Watt’s bijdrage verschilde nogal van de vorige sprekers. Hij vertelde over een ambitieus project waarbij een elektronische leeromgeving grootschalig binnen de stad Edinburg zou worden ingevoerd. Het project bleek een klassiek voorbeeld van oversold and underused (Cuban, 2001). Vervolgens heeft men de ‘leerervaringen’ gebruikt voor een vervolg (de invoering van Studywiz). Geleerde lessen zijn:

  • Er moet committment zijn van de schoolleiding.
  • De technologie moet eenvoudig te gebruiken zijn en gemakkelijk toegankelijk voor gebruikers.
  • Er moet sprake zijn van ongoing training and support.
  • De technologie moet relevant, betekenisvol zijn voor scholen (voor welk probleem is dit een oplossing?).
  • Betrek de toekomstige gebruikers ook bij de ontwikkeling/inrichting van de elektronische leeromgeving.
  • Het veranderen van didactische benaderingen kost meer tijd dan je meestal verwacht.
  • Don’t go rushing in. Begin kleinschalig en verbreed geleidelijk.

Op dit moment is Studywiz goed geaccepteerd binnen het onderwijs in Edinburg. Leerlingen gebruiken de leeromgeving steeds vaker, ook van thuis uit. Er is verder zelfs sprake van een significante verbetering van toets en examenresultaten (natuurlijk is het altijd de vraag of sprake is van een causaal verband). Een volgende stap is het ontwikkelen van een digital repository met leermateriaal voor heel Edinburg.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *