Eén van de conclusies van de conferentie Networks, communities and learning: show that you share was dat het belangrijk is dat lerenden, docenten en ouders zich bewust worden van de effecten die online presence kan hebben, van de risico’s van het opslaan van data bij commerciële organisaties. Er komt heel wat kijken bij de digital self. Ik moest daar net weer aan denken toen ik bij Webwereld de bijdrage Internetters onbezorgd over online gegevens las:
Zestig procent van de internetgebruikers is niet bezorgd over de hoeveelheid persoonlijke informatie die online terug te vinden is. Ongeveer eenzelfde percentage gaf aan geen moeite te doen deze gegevens te beperken, terwijl slechts één op de vijf actief probeert om de online privéinformatie in te dammen.
Wel blijken Internetters zich meer bewust te worden van hun digital self, schrijft Webwereld.
Doordat Internetters dankzij social software gemakkelijker video’s, foto’s, audiofragmenten en teksten publiceren (user generated content) verandert de aard van de digitale identiteit. Ik durf te stellen dat het gevoel van urgentie als het gaat om bewustwording van de digital self daardoor sterk groeit.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie