Donald Clark haalt hard uit naar lezingen, die hij -net als ik- regelmatig verzorgt. Een lui format voor luie lerenden, vindt Clark. Daarbij verbaast hij zich over mensen die tijdens lezingen geen aantekeningen maken.
Ik maak ook wel eens mee dat mensen tegen mij zeggen
Blog jij hierover? Dan hoef ik niets op te schrijven?
Terwijl ik juist leer door over key notes en workshops te bloggen (de kracht zit in de samenhang). Bovendien blog ik natuurlijk selectief. Ik vind het altijd boeiend om te zien dat verschillende edubloggers over diverse leerpunten van een inleiding schrijven. Ik vraag me daarom ook wel eens af hoe luisteraars inleidingen verwerken.
Donald Clark geeft tien redenen om lezingen te ‘dumpen’. Maar als je goed leest, gaat het vooral om verbeterpunten van lezingen. Je kunt luisteraars bijvoorbeeld ook activeren tijdens lezingen, of lezingen opnemen en online toegankelijk maken zodat het publiek de lezing nog eens (gedeeltelijk) terug kan luisteren. Verder valt het me op dat Clark geen onderscheid maakt in doelgroepen. Ouder publiek (degenen die doorgaans (t)e-learning congressen bezoeken) zouden wel eens meer kunnen hebben aan lezingen dan jongeren, die veel meer gewend zijn aan nieuwe media.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie