Allan Cann van de Universiteit van Leicester maakt in een bijna tien minuten durende presentatie duidelijk wat een persoonlijke leeromgeving (PLE) is, en waarom je als lerende een PLE zou moeten willen. Cann definieert een PLE als volgt:
a system that helps learners take control of and manage their own learning. This includes providing support for learners to set their own learning goals, manage their learning, manage both content and process, and communicate with others in the process of learning.
Volgens Cann is een elektronische leeromgeving er op gericht om jouw leren te controlleren, terwijl een PLE de lerende de controle geeft over hoe de lerende leert.
Web 2.0-tools spelen volgens Cann een belangrijke rol bij de realisatie van een PLE. Deze tools moeten wel FRED zijn:
- Free: Although some sites charge a small fee for "pro" users, most are free. Ask around before you pay any money.
- Redundant: At some point in the future, some of the sites you use for your PLE are going to cease to exist, or start charging fees. That’s why you need a backup plan – if one site goes away, have a substitute lined up and ready to go.
- Easy to use: You shouldn’t need to go on a training course to use the tools in your PLE. If you don’t understand how something works, try a different site, or ask your social network – that’s what it’s for!
- Designed to make you smile. If you don’t enjoy using your PLE, you haven’t understood what this is all about …
Cann stelt dat een ELO niet slecht is, maar een ander doel heeft dat een PLE. Wel zijn ELO’s volgens Cann inflexibel, gesloten en duur.
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Deze definitie van PLE lijkt behoorlijk op wat je ook met een digitaal portfolio kunt doen – behalve dan wellicht het beheer/managen van content.
En waarom zou je niet gewoon moeten/mogen “leren” hoe een ELO werkt – wanneer je een weblog begint, moet je vaak ook de tooltjes leren gebruiken. Zelfs internetfora hebben een FAQ. Net als veel studieboeken een ‘studyquide’ kennen trouwens.
Ik zou het wel zinvol vinden wanneer een student/leerling z’n ELO wat meer kan personaliseren, zeg maar een vermenging van ELO/PLE/portfolio. Maar ja, hoe verhoudt zich dat dan nog met wat je eerder postte: “get out of my social network!” ??
Cruciale vraag in deze kwestie is hoe je om wilt gaan met het leerproces. Wie organiseert en stuurt – de docent, of de student? Teveel negatieve ervaringen maken me huiverig het primaat bij de laatste neer te leggen.
@geschiedenisleraar: een digitaal portfolio wordt alleen vaak niet op die manier gebruikt. Ben het eens met je cruciale vraag. En wat betreft die negatieve ervaringen: ons onderwijs is er niet op gericht dat leerlingen leren meer controle te hebben over hun leerproces. En dan gaan ze zich daar ook niet naar gedragen. Je bent er m.i. niet als je op incidentele basis leerlingen controle geeft over hun leren. Het vergt m.i. ook een andere manier van begeleiden en beoordelen. Een proces van lange adem, als je het mij vraagt. Wat betreft de relatie met “get out of my social network!”: volgens mij zul je het daar dus met leerlingen over moeten hebben. En dan bijvoorbeeld accepteren dat ze met jou wel in Facebook willen communiceren, maar niet in Hyves (om twee voorbeelden te noemen).