TrainingZone heeft -op basis van een analyse van het Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD)– een leesbaar artikel geschreven over de trage acceptatie van (t)e-learning binnen bedrijven. De benadering van (t)e-learning is overigens nogal cursusgericht. Belemmeringen zijn volgens deze bijdrage:
- Face-to-face leren is duurder als een aanzienlijke groep medewerkers moet leren. Dat is lang niet altijd het geval. Overigens is (t)e-learning wel goedkoper in vergelijking met een aantal jaren geleden.
- (T)e-learning is didactisch complexer. Je moet weten hoe je lerenden leren en je moet als docent in staat zijn om technologie op een goede manier in je onderwijs te integreren (en velen hebben daar moeite mee).
- De meeste mensen zijn gewend om te gaan leren als een docent hen daartoe aanspoort. Bij (t)e-learning wordt een groter beroep gedaan op zelf-motivatie.
TrainingZone ziet echter ook kansen:
- De vrijheid die (t)e-learning biedt om te kiezen waar en wanneer je wilt leren, wordt door lerenden erg op prijs gesteld.
- De leerstof blijft inhoudelijk consistent. Al signaleert men op dit terrein ook een bedreiging door de opkomst van user generated content š (god o god o god).
- Er is een variĆ«teit aan onderwerpen en thema’s die met behulp van (t)elearning behandeld kunnen worden.
- Je kunt met diverse functionaliteiten verschillende online leeractiviteiten ondernemen.
Het artikel concludeert
E-learning still has a long way to go if it is ever to take over traditional training methods, but as part of the learning and development armoury it offers some tempting benefits and many agree that its strength is that it isn’t trying to replace the tried and tested methods. For now all that can be done is to wait for the next chapter in the e-learning journey to unfold.
Ik vermoed en vrees dat dit artikel een redelijk goed beeld geeft van hoe binnen het (Britse?) bedrijfsleven wordt aangekeken tegen (t)e-learning. De focus ligt daarbij op formeel leren, op gecontroleerd leren. Het artikel houdt volstrekt onvoldoende rekening met meer informele vormen van leren, met de potentie van social software voor leren. Bij het lezen had ik daarom af en toe het gevoel weer in 2002 te verkeren….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoi Wilfred. Je kan de bedrijfswereld net zomin als de onderwijswereld over een kam scheren, maar het lijkt mij wel te kloppen dat e-learning er vooral formeel en gecontroleerd verloopt. E-learning is ingeburgerd, maar meer in de grotere bedrijven, en het zijn vooral de klassieke vormen van e-learning (pageturners en applicatie simulaties) die het gros van het aanbod vormen (nog steeds). Over de situatie in de UK kan ik beamen dat ze daar inderdaad een grote controle willen houden. Komt het door al die governance en wetten van de laatste jaren of is het de aard van het beestje? Er zijn zelfs een heleboel UK bedrijven die melden hun intranet af te sluiten voor sociale netwerken als LinkedIn of IM, ‘omdat het de productiviteit schaadt’. Dat lijkt mij een beetje hetzelfde als bedrijven die vroeger e-mail niet wilden om dezelfde redenen… (In een tijd waar innovatie hoog op de bedrijfsagenda staat lijkt het me trouwens geen goed idee om je af te sluiten van andere ideeĆ«n.) Ik heb maar een beperkt zicht op wat zich in de onderwijswereld afspeelt, maar van wat ik lees en zie kan ik besluiten dat zowel de jongeren die binnenkort afstuderen als de bedrijven die hen gaan tewerkstellen wederzijds geen idee hebben wat op hen afkomt… Het wordt boeiend :).
@Bert De Coutere: bekende geluiden. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Wat betreft de onderwijswereld zijn het ook docenten die vaak nog geen idee hebben wat er speelt. Jongeren in het onderwijs gebruiken met name social networking sites op redelijk grote schaal.