Best-presterende scholen (?)

Ewan McIntosh wijdt drie
bijdragen aan het McKinsey-rapport over best-performing schools. De auteurs schrijven hierin onder meer
dat de afgelopen jaren veel is geïnvesteerd in onderwijshervormingen, maar dat dit niet altijd heeft geleid tot
betere schoolprestaties. Zij hebben onderzoek gedaan naar factoren die van invloed zijn op de vraag of een school
goed of minder goed presteert. Zij concluderen:

  • Zorg ervoor dat de juiste mensen docent worden (werving en selectie, goede status; een goede salariëring
    werkt maar tot op zekere hoogte).
  • Zorg ervoor dat docenten zich kunnen ontwikkelen tot effectieve leerkrachten onder meer door hen in staat te
    stellen van elkaar te leren, door onderwijskundige schoolleiders aan te stellen èn door coaches aan te stellen die
    docenten kunnen ondersteunen.
  • Zorg ervoor dat het systeem in staat is om de best mogelijke onderwijs voor elk kind te verzorgen, onder meer
    door hoge verwachtingen te hebben ten aanzien van datgene wat een individuele lerende moet bereiken (maar tot
    hoeveel uitval kan dat niet leiden?). Het monitoren van schoolprestaties via inspecties is hierbij ook belangrijk,
    schrijven de auteurs

De auteurs kijken bewust niet naar didactiek en curricula, en concluderen onder meer dat het verkleinen van klassen niet echt
zoden aan de dijk gaat als het gaat om betere schoolprestaties. En dat zou ook gelden voor het beoordelen of de
financiering van het onderwijs.

Ik vind het vreemd dat het rapport niet kijkt naar didactiek en curricula. Want de manier waarop een docent het
leren van lerenden faciliteert en ondersteunt kan m.i. niet los gezien worden van de kwaliteit van de docent zelf.
Verder valt me op dat McKinsey een m.i. discutabele definitie hanteert van schoolprestaties. Mmen kijkt alleen naar
de PISA-scores, maar er is natuurlijk meer te zeggen over best-performing schools. Want het reduceren van
schooluitval is immers ook een belangrijke prestatie, terwijl die volgens mij niet hoort tot de PISA-scores.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *