Het paper Ten Reasons for IT Educators to be Early Adopters of IT Innovations is niet alleen relevant voor ICT-docenten. De redenen die de auteurs geven om met ICT in het onderwijs aan de slag te gaan, bieden ook inzicht in mogelijke motieven van docenten in het algemeen, en in eventuele weerstanden. De auteurs geven bijvoorbeeld aan dat creatieve en leerrijke docenten eerder bereid zijn aan de slag te gaan met ICT in het onderwijs. Aan de andere kant maakt de steeds korter wordende life cycle van technologie het voor veel docenten lastig om ontwikkelingen bij te benen. De introductie van nieuwe technologie impliceert bovendien risico’s voor het primaire proces: levert nieuwe technologie geen problemen op zodat de kwaliteit van het onderwijs wordt verminderd?
Al met al formuleren de auteurs tien redenen om aan de slag te gaan met ICT in het onderwijs. Soms ‘doen’ die redenen nogal ‘Amerikaans’aan (niet meedoen leidt tot “professional death“), maar dat geldt bijvoorbeeld niet voor invloed van dew adoptie van ICT op de persoonlijke identiteit, of voor de voorbeeldfunctie die je hebt richting de lerenden.
Keeping up with the latest trends in technology
certainly increases our chances of keeping up with our students.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie