Verbod beoordeelmijnleraar.nl?

De onderwijsvakbond AOb eist een verbod op de website beoordeelmijnleraar.nl.
Dat las ik dankzij de Onderwijsnieuwsdienst.
Op deze website -naar het voorbeeld van Rate my teacher– krijgen docenten
van leerlingen -anoniem- rapportcijfers, die volgens het bericht voorzien zijn van soms vernietigend commentaar.


Uit een recente peiling is gebleken dat zestig procent van de leraren zich ernstig stoort aan de website en deze het liefst direct uit de lucht laat halen.
Sinds de lancering december vorig jaar zijn er meer dan vierduizend beoordelingen op de site gezet.
Onderwijskundigen en onderwijsvakbond AOb vrezen dat het initiatief nóg meer glans afhaalt van het docentenvak.

De site is moeilijk bereikbaar. Ik heb daarom niet naar de inhoud van de beoordelingen gekeken.
Maar op zich ben ik niet tegen dergelijke beoordelingen. De uitvoering kan -en moet zo te lezen- mijns inziens wel beter.
Een paar jaar geleden was ik verbaasd over het feit dat Surf evaluaties van de Surf Onderwijsdagen online plaatste.
Ik was er niet tegen, maar verrast omdat Surf dat niet vooraf bekend had gemaakt. 

Bij beoordeelmijnleraar.nl zou je bijvoorbeeld commentaren moeten kunnen modereren. Volgens mij zou dit de aantrekkelijkheid van een dergelijk initiatief verbeteren.
Want een "Geenstijl-stijl" is amper serieus te nemen. Je kunt bijvoorbeeld leerlingen vragen expliciet aan te geven wat beter kan.
Daarnaast zou het mogelijk moeten zijn om te checken welke oordelen leerlingen geven. 
Je ziet dan onmiddellijk of gebruiker ‘Harry’ altijd negatief oordeelt of soms een onvoldoende geeft.
In het eerste geval heeft de onvoldoende van deze gebruiker nauwelijks waarde (een typische "zeikerd").  In het tweede geval kan het oordeel een belangrijk signaal zijn.
Ik heb een paar jaar geleden een evaluatieapplicatie van een Informaticadocent van de Universiteit Utrecht gezien, die op deze manier werkte.

Anoniem oordelen is dan niet meer mogelijk, maar je kunt wel werken met nicknames.
Je zou bovendien kunnen werken met moderatoren, die de identiteit van leerlingen kunnen en mogen
achterhalen om deze leerlingen -op verzoek van de docent- aan te spreken. Voor de "Geenstijl-leerlingen" zal de lol er dan snel af zijn. Voor de beheerder mogelijk ook.
Een dergelijke aanpak vraagt immers heel wat organisatie (en wie zal dat betalen?).

Volgens mij zou de AOB er beter aan doen om met de initiatiefnemer van Beoordeelmijnleraar.nl naar verbeteringen te zoeken dan te pleiten voor een verbod.
Echte laster en smaad moet natuurlijk worden aangepast.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

6 reacties

  1. Ik heb er al een tijdje geleden over geschreven: http://blog.helikonrta.nl/?p=248
    De reactie van de Aob vind ik ronduit belachelijk. Ik ben lid van de Aob, maar dit soort belachelijke acties maken dat ik dat lidmaatschap misschien ga heroverwegen. Je mag in Nederland een mening hebben en die op een website verkondigen, ook anoniem.
    Blijkbaar mogen beoordelingen van leraren alleen maar in de beslotenheid (of beter: geslotenheid) van de school zodat er ook bij het vogende functioneringsgesprek wéér niets verbetert bij die onderpresterende docent.
    Als ik de boel enigszins chargeer, zou je in beoordeelmijnleraar.nl zelfs een ideaal middel voor directies kunnen zien om de klanttevredenheid te meten. Een slechte beoordeing op deze site moet immers ergens vandaan komen, zeker als een negatieve beoordeling structureel is.
    Beoordeelmijnleraar.nl is in feite niets meer dan een schoolplein op internet. Want IRL gaan daar de docenten net zozeer over de tong. Net zozeer als dat er lang niet altijd even flatterend over leerlingen wordt gesproken bij rapportvergaderingen.
    De Aob en de verontwaardigde leraren zouden zich eens wat minder in de navel moeten staren en de bangige verongelijktheid los moeten laten. De Aob zou er naar moeten streven dat er geen negatieve beoordelingen meer worden geplaatst in plaats van de boodschapper af te schieten.

  2. Verbod, schmerbod. Als iets iemand niet zint moet het maar verboden worden. Dat is niet zoals ik mijn favoriete samenleving zie.
    Het moet wel anders, om willekeur en zeiken te voorkomen. Zie ook mijn site.
    Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten met een 7 😉

  3. Hier nog een AOb-lid, en ook niet voor verbieden. Modereren lijkt me wel een oplossing. Of heel eenvoudig: dat je als docent kan vragen of je eraf kan worden gehaald. Men moet toch niet alleen zijn mening kunnen geven op internet, maar liefst ook verschoond kunnen blijven van onaangename vermeldingen op internet.
    Zelf vertoef ik al een poosje bij De Amazones, een internetforum voor jonge vrouwen met borstkanker. Daar is de afspraak dat je nooit op internet de naam van je chirurg of oncoloog noemt. Terwijl het zo makkelijk zou zijn om die eens fijn met elkaar te vergelijken. Ik vind dat netjes en prettig.
    Jaren geleden leerde ik in mijn studentenhuis dat wát je ook op een schoolbord schreef, het nooit ertoe bijdroeg dat een medebewoner zijn afwas ging doen. Zou het niet gelden voor alle soorten kritiek dat het beter aankomt als je het zelf vriendelijk vertelt, niet opschrijft, en al helemaal niet op internet?
    Daarom is dit ook geen kritisch stukje.

  4. Als je ’s op je gemak door de site wandelt en ook je oor te luister legt ondek je dat: 1) op een aantal scholen leerlingen wel heel erg actief docenten beoordelen en 2) dat er in feite slecht twee soorten reacties zin: je bent een goede of je bent een slechte docent. Nuances zijn er nauwelijks.
    Met andere woorden, je ziet op die site hetzelfde als je op school hoort en al weet: een aantal docenten is populair, een aantal niet.
    Als je de site nodig hebt om daar achter te komen is er iets niet in orde en heb je op je werkplek weinig in de gaten lijkt me.
    Als de site bevestigt wat je al wist, heeft de site echt geen toegevoegde waarde. Kortom, het is gewoon een speeltje van de leerlingen waar we als volwassenen slechts naar moeten kijken. Meer niet. Vooral geen conclusies trekken. Verbieden? Absoluut niet dus.

  5. Ook ik schreef hierover (overigens mijn eerste..) blogbericht (http://mosredna.blogspot.com/2007/12/tribunaal-voor-leraren.html#links). Ik ben het helemaal met Riek eens. Ik denk niet dat dit soort sites een bijdrage leveren aan het verbeteren van het gedrag van die docenten of aan de kwaliteit van het onderwijs. Vooral omdat de reacties die je er leest behoorlijk ongenuanceerd zijn, onvriendelijk en anoniem. Je kunt je als leraar dus ook helemaal niet verdedigen, maar ook niet om verduidelijking vragen. En als je gedrag wil veranderen, dan werkt belonen volgens mij beter dan straffen of publiekelijk terecht stellen.
    Maar verbieden…

  6. In een recent blogbericht (http://www.onderwijsethiek.nl/?p=258) heb ik de huidige beoordelingsprocedure van de site trachten te beschrijven. Dat bracht me tot twee suggesties aan de redactie: (a) reserveer het freetext-gedeelte van de beoordeling voor een toelichting op de Kwaliteitsscore en (b) laat een onvoldoende Kwaliteitsscore niet toe tenzij deze vergezeld gaat van een freetext-toelichting.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *