Gratis verstrekken content leidt nog niet tot leren 2.0

Minds on Fire: Open Education, the Long Tail, and Learning 2.0
is een bijdrage van John Seely Brown en Richard Adler in de laatste editie van de Educause Review.
Zij illustreren dat het vandaag de dag noodzakelijk is om permanent te leren en om continu nieuwe ideeën vaardigheden te ontwikkelen. En het bestaande (hoger) onderwijs is volgens deze
auteurs onvoldoende toegerust om voldoende in deze ‘leerbehoefte’ te voorzien.

Internettechnologie (social networking sites, wiki’s, weblogs)
en ontwikkelingen zoals open educational resources stellen lerenden echter in staat om op een veelal informele manier aan ‘permanente educatie’ te doen.
Seely Brown en Adler schrijven onder meer:


Indeed, the Web
2.0 is creating a new kind of participatory
medium that is ideal for supporting multiple
modes of learning.

Internettechnologie, en dan met name web 2.0, hebben het volgens deze auteurs mogelijk gemaakt  om ook heel specifieke kennis met anderen te delen
(de auteurs spreken van een oneindige hoeveelheid onderwerpen). Vroeger konden onderwijsorganisaties slechts een bepaald ‘gemiddeld’ aanbod realiseren.
Doordat steeds meer onderwijsorganisaties bronnen via internet gratis publiceren, kunnen ook niches bediend worden (de long tail).
Maar het meest revolutionaire is volgens Seely Brown en Adler dat lerenden kennis ontwikkelen in online gemeenschappen,
waarvan personen lid zijn die dezelfde passie dankzij social software delen.
Daarbij maken zij een onderscheid tussen leren over een bepaald onderwerp (“learning about”) en "learning to be" dat zij omschrijven als


the ability to participate in the practice
of a field through productive inquiry and
peer-based learning.

Het is deze participatory
architecture for supporting communities
of learners
die de term Learning 2.0 rechtvaardigt, schrijven Seely Brown en Adler mijns inziens terecht,
en niet het gratis verstrekken van traditioneel cursusmateriaal en tools om te leren.

De auteurs slagen er wat mij betreft in om ontwikkelingen zoals
Open Educational Resources, informeel leren, web 2.0, open source software, leren in communities of practices en een steeds platter wordende wereld met elkaar te verbinden.
Het artikel bevat geen heel nieuwe informatie.
Maar de sythese maakt Minds on Fire
absoluut de moeite waard. Voor een meer kritische beschouwing van Learning 2.0 zul je andere publicaties moeten raadplegen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *