De Tweede Kamer vraagt om advies

Een aantal edubloggers is uitgenodigd deel te nemen aan een panelgesprek over ICT in het onderwijs. Dit panelgesprek maakt deel uit van een landelijk beleidsonderzoek op dit gebied.
Maar wat doet een edublogger? Die raadpleegt natuurlijk zijn achterban!
Daarom hierbij een uitnodiging aan alle lezers om te reageren op de volgende vragen:

  • Wat zijn veelbelovende ontwikkelingen op het terrein van digitale leermiddelen/ ict en voor welke onderwijsdoelen kunnen deze dienstig zijn?
  • Wat zijn kansen en bedreigingen voor het bereiken van gewenste onderwijsdoelen?
  • Welke vraagstukken van invoering en beheer van ict spelen een rol?

Uiteraard hebben we de instantie die het beleidsonderzoek uitvoert toestemming gevraagd om deze vragen aan onze lezers voor te leggen en die hebben we ook gekregen, onder voorwaarde dat we de instantie zelf niet noemen. Dit om te voorkomen dat de communicatie via verschillende lijnen gaat lopen. Wel zijn zij heel benieuwd naar de eventuele opbrengst.

Daarom nodigen wij je van harte uit om uiterlijk 20 februari 2008 (update 7-2-2008) te reageren bovenstaande vragen. Dat kan uiteraard via de comments, maar het mag ook via een mailtje buiten het weblog om.
Serieuze reacties worden gebundeld en meegenomen naar het panelgesprek.

John van Dongen
Gerard Dümmer
Pierre Gorissen
Willem Karssenberg
Hans Mestrum
Wilfred Rubens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Goed initiatief, ik hoop dat ook bloggende leerlingen en studenten zijn uitgenodigd.
    Wat zijn veelbelovende ontwikkelingen en voor welke onderwijsdoelen kunnen deze dienstig zijn?
    Het tweede deel van deze vraag perkt alles alweer in als je niet uitkijkt. Hèt grote punt van web 2.0 is voor mij natuurlijk de daadwerkelijke interactiviteit aan de ene kant (er wordt gedeeld en ver- en bewerkt) en het asynchrone karakter ervan aan de andere kant (alles op zijn tijd). De ‘vleesgeworden’ flexibiliteit waar het onderwijs zo’n behoefte aan heeft.
    Hier spreekt de oud-taaldocent, nu taalleerder (Zweeds momenteel): podcasts en vodcasts, met bijbehorende webstek, vormen nu nog een aantrekkelijke extra maar kunnen – soms tegen betaling – al uitstekend als cursus, al dan niet met begeleiding op afstand of door een echte docent naast je, op zichzelf van dienst zijn bij leren, verwerven, ontdekken en delen.
    Wat zijn kansen en bedreigingen voor het bereiken van gewenste onderwijsdoelen?
    Het lijkt wel of we in het onderwijs steeds streven naar één of twee smaken (welk bedrijf werkt zo?): als je klassikaal-frontaal ‘vullen van lege vaten’, wat voor veel leerlingen prima werkt maar voor anderen absoluut niet, vervangt door uitsluitend zelfontdekkend, zelfsturend cgo, wat voor de één prima en voor de ander opnieuw helemaal niet werkt, ben je weer eens je eigen mislukking aan het organiseren. ICT, van lokale software tot web 2.0, komt erbij, niet alleen maar in plaats van. De echte innovatie zal eruit bestaan dat we, onder deskundige begeleiding, een diversiteit van inhouden, vragen en leerstijlen kunnen bedienen.
    Er is al heel veel beschikbaar – hopelijk gaat niet iedere docent of afdeling het wiel voor de honderste keer opnieuw uitvinden.
    Welke vraagstukken van invoering en beheer van ict spelen een rol?
    Daar hebben we de ICT-deskundigen voor, en dan wel diegenen die ook de C van communicatie begrijpen.
    “En de leraren? Die weten zelf nergens iets van.Lezen, geschiedenis, concrete feitenkennis, nergens wordt in het onderwijs genoeg aandacht aan besteed” (Tacitus ca. 56 – ca. 117) – de onderwijsdiscussie is van alle tijden. Toon

  2. Fijn toch, dat de politiek om jullie advies vraagt!! Ik kom terug om te reageren op vragen 1 en 2. Ik ben wel een Vlaamse edublogger, maar ik denk dat de zaak van ICT en onderwijs parallel loopt. Ja? Is het zinvol dat ook ik hier even mijn standpunt, gebaseerd op ‘experimentele ervaring’, geef?
    Veel succes!
    janien

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *