Betrokkenheid creëren

Innovate Online slaagt er elke twee maanden weer in om artikelen te publiceren die de moeite waard zijn.
Ook nu weer. Een aantal bijdragen hebben betrokkenheid van lerenden (engagement) als centraal thema. 
Paulo Moekotte heeft één van de artikelen samengevat.
Dit artikel Learning at a Distance: Engaged or Not? laat onder meer zien dat mensen die aan afstandsleren doen,
vaak meer betrokken zijn bij het leren dan campus-based studenten. Dat geldt  overigens niet voor actief en samenwerkend leren (terwijl dat vaak heel effectieve manieren van leren zijn).

De bijdrage V-Learning: How Gaming and Avatars are Engaging Online Students beschrijft de invloed van avatars binnen 3D leeromgevingen.
De auteurs concluderen onder meer


avatars are a vehicle for student expression, and this expression gives them a uniqueness that builds a sense of social presence and satisfaction.
As each day brings a different mood, allowing course participants to showcase their individuality on a daily basis might be the key element that connects attitudes to learning in an online environment.

Een opvatting die ik wel vaker gelezen heb.
Opvallend is overigens dat de auteurs een virtual learning environment als 3D omgeving definiëren. Normaliter noemen wij deze omgevingen elektronische leeromgeving (die veelal allesbehalve 3D zijn).

Een derde artikel heeft ook te maken met het creëren van betrokkenheid van lerenden, al is het zijdelings.
De auteurs formuleren uiteindelijk acht principes voor effectief online leren. Zeven principes zijn algemeen van aard.
Het achtste principe heeft te maken met het feit dat face-to-face communicatie ook drempelverhogend kan werken.
Door nonverbale social cues weg te laten, kunnen studenten over lastige onderwerpen beter kritisch nadenken.
Iets wat je ook vaker terug vindt in literatuur over computer supported collaborative learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *