De toekomst van het onderwijs

Terwijl de commissie Dijsselbloem het Nederlandse onderwijslandschap deze week danig in beroering heeft gebracht, is een online essay van Teemu Arina verschenen: Learning Zeitgeist: The Future of Education is Just-in-Time, Multidisciplinary, Experimental, Emergent.

In dit essay gaat Arina vooral in op twee concepten die relevant zijn voor de toekomst van leren: Serendipic and Parasitic Learning. Binnen het eerste concept vindt leren min of meer per ongeluk plaats. In het tweede conept maken lerenden dankzij Internet gebruik van docenten "without the knowledge or consensus of the host"


Metaphorically, parasitic learning can be contrasted to being a drummer in a band that doesn’t necessarily know or agree that you are part of the band.

Ik heb persoonlijk kennisgemaakt met Teemu tijdens de laatste Surf Onderwijsdagen (op de foto rechts naast Stephen Downes)

.
PICT0002

Het is een bijzonder men, met een speciale leergeschiedenis. En dat bijzondere blijkt ook uit dit essay (dat helaas qua lay out verpest wordt door Ads van Google). Inspirerend en visionair. Pragmatici kunnen er vermoedelijk weinig mee. Maar ik laat me er graag door inspireren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *