Frankwatching biedt op een heldere manier inzicht in hoe verschillende generaties online participeren. Frank maakt daarbij gebruik van een onderzoek van Forrester. Hierin wordt onder andere een participatieladder gebruikt, met zes treden (van inactieven tot creators). Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat 52% van de volwassen online consumenten inactief is, 15% RSS gebruikt en web-pagina’s bookmarkt, terwijl 13% via een weblog of video portal creëert.
Tegelijkertijd zijn het vooral jongeren tussen de 18 en 26 jaar die creëren. Frankwatching concludeert
Het beeld van een tsunami dringt zich op. Kinderen en jongeren die samen een enorme vloedgolf aan social media activiteiten ontwikkelen. En de deining zal voorlopig nog niet voorbij zijn. Naarmate ze verder opgroeien zal het niveau van hun participatie activiteiten naar verwachting alleen nog maar verder toenemen. Maar ook de oudere generaties zullen zich laten beïnvloeden door het mediagedrag van jongeren en zich graag met de stroming mee laten voeren.
En dat weet ik dus niet. Volgens mij is dit ook afhankelijk van de tijd en gelegenheid die je hebt om te creëren. Natuurlijk zullen veertigers over twintig jaar meer creëren, omdat zij daarmee zijn opgegroeid. Maar als men kinderen krijgt, in combinatie met een baan, dan kan het animo om te creëren net zo goed dalen. Ik denk daarbij ook aan de bijdrage van Carl Rohde tijdens het laatste Nationale E-learning Congres. Rohde stelde dat de Generatie X steeds vaker een balans zoekt tussen werken en leven. Op dit moment past online creëren daar binnen maar dat kan over 20-30 jaar ook anders zijn.
(bron: Forrester / BusinessWeek, gelinkt vanaf Frankwatching)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie