De gevolgen van het sociale web voor leren

Guus Wijngaards heeft onlangs een paper geschreven met als titel The Social Web and
Learning
.

Wijngaards geeft eerst een beschrijving van het social web (web 2.0 als platform, gebruik van social software), en beschrijft hij
enkele voorbeelden. Wijngaards illustreert ook hoe actief jongeren social software gebruiken.


How will these young people deal with social networks and creating content when they get older?
Of course, only time will tell, but it seems plausible that they will not simply cast aside these habits
and activities on the Social Web. Their needs will doubtlessly be adjusted, and no doubt there will
be ever more users and possibilities in the world of work.

Hij gaat daarbij uitvoerig in op het gedrag dat jongeren online vertonen; gedrag dat ook van invloed is op hoe
jongeren leren:

  • Jongeren zijn verweven met technologie.
  • Jongeren zijn liefst permanent verbonden met anderen.
  • Jongeren zijn -in tegenstelling tot ouderen- meer bereid om met elkaar te delen en samen te werken.
  • Jongeren hebben een onderzoekende houding, werken non-liniair en proberen zaken uit.
  • Jongeren zijn visueel ingesteld.
  • Jongeren willen graag op een interactieve manier participeren.
  • Jongeren zijn ongeduldig.

Vervolgens gaat Guus Wijngaards in op de gevolgen voor leren, en voor scholen. Hij schrijft bijvoorbeeld dat het
onderwijs meer moet aansluiten op de ‘digitale wereld’, en meer gebruik moet maken van de ICT-vaardigheden van
lerenden. Daarnaast zou het onderwijs, aldus Wijngaards, social software meer moeten integreren binnen bestaande
ICT-omgevingen. Ook zou het onderwijs lerenden meer moeten betrekking bij de vormgeving van hun leerproces, en
meer rekening moeten houden met meer informele vormen van leren. Aan het eind van zijn paper geeft hij hier
sprekende voorbeelden van.

Guus Wijngaards heeft met dit paper een leesbare introductie geschreven over het mogelijke gebruik van social
software ten behoeve van het leren. Helaas spreekt hij wel nogal generaliserend over jongeren. Ter illustratie:
zijn alle jongeren in staat om hun eigen leerproces mee vorm teb geven? Staan alle jongeren daar op te wachten?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Ik denk dat veel Nederlandse lezers onder ons ook belang hebben bij een Nederlandstalig essay van Wijngaards “Innovatief leren met jongeren”. Dit essay maakt onderdeel uit van een studie (nov. 2007) van de Onderwijsraad: Alternatieven voor de school. De studie is te downloaden op de site van de Onderwijsraad.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *