Virtuele omgevingen waardevol voor het onderwijs

Om een virtuele omgeving als Second Live binnen het onderwijs goed te gebruiken is het verstandig om het project te koppelen aan een concreet onderwerp. Aldus één van de conclusies uit een (kleinschalig) onderzoek dat in opdracht van Stichting Kennisnet is uitgevoerd. Zeven VO-scholen hebben deelgenomen aan een pilot, die is gemonitord. Vier scholen voerden een pilot uit met Active Worlds, drie scholen experimenteerden met Second Life. Op de website MUVE’s in het onderwijs vind je de belangrijkste bevindingen. Er wordt onder meer ingegaan op de kennis en vaardigheden, die lerenden ontwikkelen met behulp van virtuele omgevingen. Denk daarbij aan vakkennis (dus over het onderwerp), of aan leren samenwerken.

Op zich kun je deze leerdoelen ook op een andere manier bereiken. Maar de ervaring leert dat een virtuele wereld enthousiasmerend werkt. Overigens blijkt niet elk onderwerp even geschikt te zijn om binnen een virtuele wereld te ontwikkelen, blijkt uit het onderzoek. Verder valt op dat de onderzoekster concludeert dat een vakoverstijgend project wat betreft leerdoelen interessant kan zijn, maar ook complex te managen is. Opvallend is ook de groepsgrootte. De onderzoekster gaat uit van een project met 15 lerenden. In vergelijking met opvattingen over samenwerkend leren met behulp van ICT is dat aan de forse kant.

De onderzoeksresultaten bieden wat mij betreft handige handvatten voor docenten om binnen het onderwijs met virtuele werelden aan de slag te gaan. Maar zonder technische ondersteuning zal dat de meesten niet lukken, vermoed ik op basis van het onderdeel Waar moet ik technisch rekening mee houden?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Zijn de niet ict minded onderwijzers er al aan toe? Volgens mij niet. Ik denk dat het nog lang duurt voordat het echt door dringt in het onderwijs.

  2. @Kaj: ik verwacht dat voorlopig inderdaad alleen een kleine groep docenten er gebruik van zal maken. En dat is misschien maar goed ook omdat virtuele werelden voorlopig nog niet schaalbaar zijn (vanuit de optiek van de ICT-infrastructuur).

  3. Ik vind het wel eens jammer dat het zo lang duurt voordat nieuwe technologiën echt mainstream worden in het onderwijs.
    Zelfs weblogs zijn, naar mijn idee, nog niet echt opgenomen.

  4. In de projecten waren het veelal “gewone” docenten in plaats van de ICT docenten. Het zijn vooral de systeembeheerders die bij het project gehaald moeten worden voor een stukje techniek, en verder weten de leerlingen na een workshop veel meer dan de docenten.

  5. Mijn naam is Onno van der Veen, en ik ben werkzaam op de Faculteit Diergeneeskunde als Multimedia Coördinator. Ik ben een van de initiators en bedenkers van het project SHOOT!, een PSAU project van de HKU/KMT. Dit betreft een 3D Virtual Reality Simulatie Game, direct betrekking hebbend op de Diergeneeskunde. zie: http://www.stunningcreations.nl/
    mogelijk zijn er mensen die hier belangstelling voor hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *