Google Sites: spannend, maar met risico’s

Volgens de AutomatiseringsGids gaat Google met Sites op de Sharepoint-toer. Google zelf ontkent deze vergelijking: men richt zich alleen op de eindgebruiker. Google Sites profileert zich in elk geval als toepassing om teamsites mee te maken. Onder meer om er samen met lerenden mee aan de slag te gaan. Zie -met dank aan Willem Karssenberg-het voorbeeld van Classroom.

De focus op de eindgebruiker, en niet op de organisatie, is natuurlijk een erg interessante. De AutomatiseringsGids meldt:


Met de recente introductie van de Team Edition van de online softwaresuite is het dus mogelijk een groepssite op te zetten zonder tussenkomst van de IT-afdeling. "Dit is democratisering van de technologie, zonder dat de beveiliging in gevaar komt", zegt Dave Armstrong, product & marketing manager EMEA van Google.

Je zou kunnen zeggen dat docenten met behulp van deze applicatie een eigen leeromgeving kunnen ontwikkelen. Dat heeft absoluut positieve kanten. Maar ook risico’s. Op de eerste plaats kan dit er wellicht toe leiden dat docenten zich individualistisch opstellen, en bijvoorbeeld niet met collega’s afstemmen over hoe zij welke tools ten behoeve van het onderwijs in gaan zetten. Zie de discussie elders op mijn blog.

Op de tweede plaats moet je bij de inzet van tools als Google Sites, gratis wiki’s of YouTube realiseren dat je niet altijd terug kunt vallen op een goede service (denk aan back ups) en op een stabiele omgeving. Ook moet je je afvragen hoe het zit met de continuïteit van dergelijke sites. Lees ook de bijdrage van Marcel de Leeuwe. Tenslotte is het vaak geen overbodige luxe om je te verdiepen in de privacyregels van de betreffende site. Wat doen ze met jouw data?

Ik wil absoluut niet beweren dat je moet afzien van het gebruik van dergelijke tools binnen je onderwijs. Maar je moet wel rekening houden met risico’s en vaak zelf zorgen voor een alternatief waar je op kunt terugvallen. En verder zal het helaas nodig zijn om je te verdiepen in de kleine lettertjes. Al met al heel wat argumenten om niet op eigen houtje met tools zoals Goolgle Sites aan de slag te gaan, maar in teamverband.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Het lijkt zo mooi: veel vrijheid. Zolang je je maar bewust bent van de tekortkomingen: voorziet je ‘eigen’ leeromgeving bijvoorbeeld ook in de mogelijkheid van plagiaatdetectie?

  2. Risico’s zijn er altijd als je als docent zelf aan de slag gaat. Maar deze risico’s zijn er ook als je met een door een instelling aangeschafte leeromgeving aan de slag gaat.
    Het voordeel van een eigen omgeving is dat je kunt terug grijpen op een contract waarin staat hoe snel een probleem door de leverancier opgelost moet worden, en welke problemen een leverancier op moet lossen.
    Maar als er iets daadwerkelijk mis gaat, dan kun je als docent niet veel anders doen dan de schuld aan de ICT te geven.
    En maakt het dan iets uit of dit de ICT afdeling van je eigen instelling is of de ICT afdeling van een extern bedrijf?
    @Jan Cees
    Maakt het daadwerkelijk uit dat een leeromgeving geen plagiaatdetectie heeft?
    Dit is in mijn ogen niet de belangrijkste functie van een leeromgeving.
    Persoonlijk denk ik zelfs dat een plagiaatdetectie de feature is die het minst aan een leeromgeving toevoegt.
    Ik denk dat dit een nadeel is wat pas belangrijk is als je als docent vind dat dit een feature is die je echt nodig hebt binnen je onderwijs,

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *