Innoveren conferenties dankzij ICT?

Als je jarenlang conferenties op het gebied van (t)e-learning bezoekt, dan zal je het volgende ongetwijfeld
opgevallen zijn. Halverwege de jaren negentig kwamen Internetcafé’s op. Bezoekers konden kennis maken met
ICT-toepassingen, en hadden de mogelijkheid om hun mail te checken. Deze laatste toepassing werd steeds
populairder en leidde zelfs tot wachtrijen bij Internetcafé’s. Vervolgens zag je steeds vaker bezoekers met
laptops naar een congres komen. En congressen begonnen draadloze Internettoegang aan te bieden (gesponsord of
tegen forse betaling). Menig bezoeker checkte niet alleen de mail, maar zag -en zie- je ook via de laptop tijdens
en na afloop van sessies aantekeningen maken (voor eigen gebruik of voor collega’s), of zelfs bloggen. De laatste
tijd komt daar ook het micro-bloggen bij.


Maar op de opzet van congressen zelf heeft technologie vaak geen invloed. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Mijn
sessie tijdens de laatste SURF Onderwijsdagen is daar een voorbeeld van (de organisatie vroeg mij of ik gebruik
wilde maken van de sms-wall). Conference Connections: Rewiring the Circuit gaat over de invloed van technologie op het
concept van conferenties zelf. De auteurs stellen dat conferenties in feite herontworpen worden.


with
the decline in barriers and the addition
of technology influencing not only how
attendees participate but also how organizers
host conferences today.


Dankzij ICT kan de betrokkenheid van conferentiedeelnemers bij de inhoud van het congres worden vergroot, en kan
er daadwerkelijk sprake zijn van een open dialoog. Daarbij kan dan ook worden afgestapt van het
‘expert-leek’-model (keynote van de alwetende, en een passief-consumerend publiek). Het artikel beschrijft enkele
vormen van ’technology enhanced conferencing’, die ik overigens lang niet allemaal zie zitten.


Eigenlijk een aanrader voor organisatoren van conferenties, als je het mij vraagt. Want veel congressen over
(t)e-learning -zoals de Online Educa in Berlijn- maken wat mij betreft nog onvoldoende gebruik de mogelijkheden
die technologie biedt. Helaas ontbreekt het deze conferenties aan een gevoel van urgentie. Er is namelijk sprake
van een stabiel of zelfs groeiend aantal conferentiedeelnemers, die het congres met de traditionele opzet
bovendien positief evalueren. Staat het gros van de deelnemers wel te wachten op het gebruik van technologie ter
versterking van de conferentie? Is de groep klagende edubloggers in de minderheid?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ha Wilfred,
    Volgens mij gebruiken vele conferenties die ICT goed inzetten (en dat zijn er bijzonder weining) vele interactieve ‘werkvormen’. Dit betekent dat er iets van de congresgangers verwacht wordt. Veel congresgangers, zeker in Nederland, zitten hier niet op te wachten.
    Die willen gewoon vermaakt worden. Die vinden dat ze na betaling van 850 euro best effe achterover mogen hangen. Je leert minder maar hoeft je ook minder in te spannen.
    Groeten, Marcel

  2. Op een conferentie wil ik luisteren, vragen stellen en netwerken. Actief meedoen is voor workshops en seminars. Ik zit deze week trouwens in Dresden, Duitsland, bij de conferentie van de duitse gezelschap voor onderwijskunde en pedagogiek. Niet spectaculair interactief maar alles werkt wel. Lekker ruime sessies van 3 of 4 uur, gratis wlan, goede infrastructuur, veel behulpzame mensen en ruime catering. Ik ben er trouwens als consument op persoonlijke titel niet als spreker. Zo’n 2000 deelnemers en het kost maar 160 euro voor 3 dagen, en dat is dan nog het tarief voor niet-leden. Daarbij hotelletje voor 57 euro/nacht met goed ontbijt en gratis wlan. Tja die ouwe ddr had ook zn goede kanten 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *