Opkomende technologieën voor (t)e-learning

Het Britse Becta heeft voor de derde keer een publicatie uitgegeven over
Emerging technologies for learning
. Een aantal auteurs beschrijven hun opvattingen over een aantal trends:

  • De net generation, sociale netwerken, mediawijsheid etc. (de titel van de eerste bijdrage suggereert dat het hoofdstuk over de impact van Google gaat).
  • Mobiel, draadloos en connected.
  • Locatie-gebaseerd en contextbewust leren.
  • Serious games en virtuele werelden.
  • Ontwikkelingen op het gebied van zoektechnologieën (o.a. aandacht voor social tagging, het semantische web en personalisering).
  • Interactieve displays en toekomstige interfaces.

Wat mij betreft zijn dit zeker belangrijke trends. Het eerste hoofdstuk (van Diane Oblinger) beschrijft in feite zelfs een aantal trends. Hebben de auteurs hiermee alles afgedekt?
Moeilijk te zeggen, want ik heb twee van de zes hoofdstukken -selectief-  gelezen. Maar afgaande op de titels mis ik onder meer
de ontwikkeling van open educational resources en open source software, èn de toenemende aandacht voor meer informele vormen van leren (inclusief ’toevallig leren’ en wisdom of crowds).

Het is trouwens ook de moeite waard om de edities van Emerging technologies for learning met elkaar te vergelijken.
Afgaande op de titels is er m.i. eerder sprake van accentverschuivingen dan van trendbreuken.

Via Stephen Downes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. goede link. Heb het naar al mijn collega’s doorgestuurd!
    Groet, Tom

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *