Voorlopige resultaten Nationaal Gaming Onderzoek 2008

Frankwatching bericht over het onlangs gehouden seminar Serious Gaming (kijk ook hier en hier). Het meest relevante voor leren uit de presentatie van Peter Warman zijn wat mij betreft de eerste resultaten uit een vooronderzoek van het Nationaal Gaming Onderzoek 2008. Enkele gegevens uit Frank’s bijdrage:

  • 72% van de respondenten van 8 jaar en ouder zegt wel eens een game te spelen. Bij respondenten tussen 8 tot 12 jaar is dat cijfer 99,5%.
  • 36% van de Nederlandse vrouwen zegt regelmatig op gameportals te spelen.
  • 44% van alle jongens van 13 tot 19 jaar ‘gamet’ gemiddeld meer dan een uur per dag.
  • 3% van de respondenten maakt gebruik van virtuele werelden.

Ik ben erg benieuwd naar de representativiteit van het onderzoek (volgens de site van het onderzoek is dat wel het geval). Want ik vind de cijfers erg hoog. Ik vermoedde al dat gaming erg in opmars is, vooral bij jongeren. Maar van de hoogte van de percentages kijk ik wel op. Behalve van het gebruik van virtuele werelden. Ik weet niet of dat percentage specifiek voor gaming is. Anders vind ik dat cijfer bijzonder laag.

Waarom relevant voor leren? In de eerste plaats moet je er voor waken de aansluiting op de belevingswereld niet te verlezen. Op de tweede plaats ontwikkelen lerenden via gaming ook bepaalde vaardigheden. Die zou je moeten waarderen. En op de derde plaats hebben serious games ook didactische potentie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Wilfred,
    Ik denk dat de gegevens wel degelijk kunnen kloppen, want als ik bij mijn zoon in de klas kijk (7 jaar) heeft bijna iedere ouder een PC, en een steeds vaker ook een PS, xBox of een Wii. De kids spelen hier zeer vaak mee. Daarnaast is de Wii en PC’s met Games ook te vinden op de BSO.
    Op onze ICT-opleidingen spelen nagenoeg alle studenten (16+) dagelijks games.
    Groetjes, Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *