Het leren personaliseren

Paulo Moekotte suggereerde een kijkje te nemen bij het onderdeel personalising learning van de site iNet. Dat heb ik maar eens gedaan.

Volgens de samenstellers is ‘gepersonaliseerd leren’ de uitdaging om beter dan tot nu toe tegemoet te komen aan de behoeften van meer lerenden. 


It is about ensuring that more students achieve their full potential during their school years and are better prepared for lifelong learning.

De samenstellers van de site geven aan dat hierbij sprake is van een transformatie van onderwijs en leren, passend bij burgers van de 21ste eeuw. Dat zijn nogal grote woorden. Verder schrijft men dat sinds 2004 onderzoek wordt gedaan naar deze manier van leren, door professor David Hargreaves, oud-voorzitter van Becta.

Drie stappen vormen het fundament van de zoektocht naar personalising learning.

In de eerste plaats het nine gateways model. Je kunt het onderwijs vanuit negen aspecten personaliseren: 

Ninegateways

Bron

De relaties tussen die invalshoeken maakt dit model echter complex. Daarom is het model herzien. Dit heeft geleid  tot de volgende, tweede, stap: de vier ‘deeps’. Daarbij gaat het om

  • Verdiepend leren 

    ‘Deep learning’ is best developed through the first three gateways of the personalising learning agenda: student voice, assessment for learning and learning to learn.
    Bron)

  • Verdiepende ervaringen
  • Verdiepende ondersteuning
  • Verdiepend leiderschap)

De derde stap is ‘systeem herontwerp’. Er zullen institutionele veranderingen moeten plaatsvinden, veranderingen in de rollen die betrokkenen binnen innovaties vervullen èn veranderingen op het gebied van leiderschap (denk aan minder hierarchische besluitvorming.

Op de website wordt dit nader uitgewerkt. Helaas is niet al het materiaal hier vrij verkrijgbaar. Maar daarmee is dit initiatief niet minder de moeite waard. 

Er zijn overigens ook Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs lid van iNet (zoals het Koningin Wilhelmina College in Culemborg, het Nijmeegse Kandinsky College en College den Hulster uit Venlo). 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Beste Wilfred,
    “…institutionele veranderingen moeten plaatsvinden, veranderingen in de rollen…” Dit zijn de veranderingen die ik bij voorkeur aanduid als ‘sociale innovatie’. Daar worstelen we op dit moment aardig mee in het MBO. Als het gaat om (re)design van onderwijs hebben we het dus ook over social design; niet alleen op het niveau van docententeams maar ook op het niveau van het leerproces (interactie met de student). Richard Farson (Management by design: http://www.wbsi.org/farson/com_mgtbydesignr.htm) ziet de manager dan ook als een ‘Social Architect’. En als sociale architect van een moderne onderwijsorganisatie beschikt de manager over een aantal nieuwe mogelijkheden die vooral technologisch van aard zijn.
    “Now the Internet and accompanying information technology present a completely new way to design our organizations. We are enabled, for the first time, to network non-geographically into small groups, or into larger overlapping networks of any size. We can make new arrangements, and alter old ones, by pressing a button. Contrary to popular conceptions, communication among people on this medium can be deeply personal and highly creative. Opportunities abound for management to build on this radically new base, inventing wired, and wireless, organizations unlike any we have ever experienced.”
    Verder trouwens ook een zeer leesbaar artikel! Wat te zeggen van dit prikkelende statement:
    “A clear example of the victory of form over content is seen in education. As effective as our schooling may have been, we all tend to forget what was in the curriculum. Seniors at Ivy League colleges, given a multiple-choice test comparable to a seventh grade history exam, achieved an average score of fifty-three. Tried solving a problem in square root recently? We all once could. We just forget. But, as the late social critic Ivan Illich pointed out long ago, we never forget the lessons we learned from the form of education. We learned to raise our hands, obey adult authority, stand in line, take turns, not talk about certain subjects, and many other lessons now indelibly ingrained. Those lessons are not in the curriculum. The form, the ritual, the social design of the classroom, teaches them.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *